De mooiste fluitsonates van de twintigste eeuw. Gespeeld door de beste fluitist ter wereld. Vergezeld door een pianist waarvan je als solist alleen maar kan dromen. Allemaal zonder overdrijven. Resultaat? Een concert met de emotionele impact van een mokerslag. Gezien en gehoord in de Handelsbeurs op 27 april.

Altijd opletten geblazen met de fluit. Klinkt bevooroordeeld, maar al te vaak wordt het instrument op een zeemzoeterige manier ingezet. Of erger nog: op die manier bespeeld. Hoe commercieel sommige cd-releases van Emmanuel Pahud ook mogen zijn, dat is zijn klank allerminst. Geen vals sentiment, maar gespierdheid, projectie en een overweldigend kleurenpalet. Pahuds spectrum is enorm, waardoor de om de hoek loerende monochromie van een fluitrecital geen schijn van kans maakt. Reken daarbij een onfeilbare muzikaliteit en er ontstaat zo'n concert dat een mens onmogelijk na kan vertellen.

Emmanuel Pahud (foto: Josef Fischnaller, EMI Classics)
Emmanuel Pahud (foto: Josef Fischnaller, EMI Classics)
Hoogtepunt van de avond werd zonder meer gevormd door de fluitsonate van Prokofiev. In een uitvoering met Pahud en Le Sage kan men er simpelweg niet bij dit werk ooit volmaakt te hebben gevonden in de versie voor viool en piano, weliswaar een transcriptie van de componist zelf. De spankracht van de melodieën, het raffinement van de versieringen en tal van andere zaken vallen plots veel meer op hun plaats. Of ligt dat aan Pahuds meesterlijke vertolking? Niet alleen die van Pahud, zonder Le Sage was dit concert niet wat het geweest is. Zijn manier van begeleiden is uiteraard technisch perfect, maar hoe geëngageerd! Neem het typisch Prokofieviaans scherzo: altijd transparant, steeds drive, organiciteit...en inzicht. Dit is een pianist met volle empathie, met zin voor het creëren van karakter en feilloos samenspelend.

Dezelfde kwaliteiten keerden terug in een lichtvoetiger werk: Poulencs fluitsonate. Zonneschijn en mooie melodieën, het langzaam deel gevormd door een aangrijpende cantilene. Op en top Frans, zoals ook het hoofdwerk voor de pauze: de sonatine voor dwarsfluit en piano van Henri Dutilleux. Menig melomaan zal enthousiast reageren bij de gedachte aan de fenomenale orkestwerken van deze op dit moment 97-jarige componist. Het werk voor fluit en piano dateert echter van vroeg in zijn carrière en is nog meer schatplichtig aan de traditie dan getuigend van een eigen stem. Hoewel veelkleurig blijft het misschien meer in virtuoos opzicht een uitdaging. Doch aangenaam en verrassend na het wat eentonig werk van Martinu. Programmatisch sterk trouwens om drie werken (alle behalve de Poulenc) uit het eerste deel van de jaren veertig van de vorige eeuw te brengen. Het laat de veelstemmigheid horen die sindsdien alleen nog meer is toegenomen. Afsluiten deden de twee echter met een ferme stap terug in de tijd, met de drie 'Fantasiestücke' van Schumann. Een loyale gift en waar genot om Eric Le Sage in "zijn" repertoire bezig te horen.

Emmanuel Pahud (foto: Josef Fischnaller, EMI Classics)
Emmanuel Pahud (foto: Josef Fischnaller, EMI Classics)
Veel fluitisten in de Handelsbeurs die dag. Veel verwondering over Pahuds technisch meesterschap. Bovenal echter verstomming voor zo'n grootse muzikale zeggingskracht. Uiteraard hoort men een figuur als Pahud passeren in opnames met de Berliner Philharmoniker en uiteraard ligt zo'n fluitklank ideaal ingebed in wat al fantastisch klinkt. Maar om dan geconfronteerd te worden, mens op mens, met het meest elementaire, in sublieme kamermuziek: dat ontroert, dat grijpt bij de keel. En gaat een mens niet precies daarom naar concerten, keer op keer?

Meer over Emmanuel Pahud & Eric Le Sage


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.