Corymb is het resultaat van de samensmelting van twee EP's: 'From Left to Right' en 'Morning and a Day'. Hiphop– en elektronicaproducer Bryan Hollon is zelf aan het werk te horen in zowel nieuwe nummers als in alternatieve versies van nummers die werden opgenomen tijdens de beruchte peel session. Daarnaast zijn er op deze plaat herwerkte versies te vinden van grote namen uit het elektronicawereldje zoals Boards of Canada, Four Tet en cLOUDEAD. De algehele sfeer op de plaat blijft steeds luguber donker en benauwend koud. De ene keer levert dit prachtige geladen geluidsvelden op, de andere keer veroorzaakt ze een apathische slaperigheid.
Nieuwe nummers als 'From Left to Right' en 'Morning and Day' worden gedreven door een zwaar vervormde ruimtegitaar op een bed van afwezige synths, ondersteund door knetterend en knisperend computergeweld. Wanneer daar dan een zware drumpartij met veel basdrum onder gezet wordt, is het landschap compleet. Wat Venetian Snares met 'The Unthinkable' heeft gedaan, is inderdaad ondenkbaar (alhoewel met wat fantasie). De breakbeats zijn nog eens extra in de mixer gestoken en hier en daar komen flarden van het oorspronkelijke nummer doorzetten. De spoken word van Buck65 is helemaal in stukken geknipt en zorgt voor een buitenaards effect dat de beklemmende angst van een paranoïde chaoot uitstraalt. cLOUDDEAD levert met hun mix van 'Closed Shoulders' een arcadische geluidstoendra vol ambientklanken. Van het oorspronkelijke nummer dat door de beat gedreven werd, schieten enkel wat melodische passages over. Jammer genoeg worden deze ook grotendeels verdronken in een wazige mist van lege klanken. Wat ijl knoppengedraai en hier en daar een sampletje proberen de dooie boel interessant te maken, tevergeefs. Four Tet daarentegen weet wel te boeien. De snaartrom begint als de krachtige aanslagen van een typmachine, wat wordt versterkt door het slepende geluid van een terugkerende papierrol. Dit ritme wordt op de achtergrond aangevuld met andere elektronische percussie wat resulteert in een poliritmisch hoorspel. Wanneer de erg melodieuze, doch mistige contrabas binnenkomt, krijgt het nummer een cinematografische rust en dromerige pracht over zich. Deze wordt halverwege het nummer onderbroken door harde, verknipte drums die het nummer voorstuwen naar het volgende niveau.
Deze Corymb geeft een mooi beeld van hoe Boom Bip zijn muziek zelf ziet, maar ook van hoe zijn collega's zijn werk waarderen en interpreteren, een lekker tussenhapje voor een nieuwe full cd.

Meer over Boom Bip


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.