Kwadratuur interview

Kwadratuur sprak met Four Tet, zag hoe deze knopjeskunstenaar uit Londen een bommetje onder de Botanique legde en zocht dekking. Verkwikkend live op laptop.

"Ik verkies het ritme zeker boven de melodie"

Kieran Hebden aka Four Tet is 25, ziet eruit als een doorsnee universiteitsstudent, maar heeft een deel van de elektronicawereld aan zijn voeten liggen. Hij heeft vooral elektronicafans in Europa en veel hiphopfans in de Verenigde Staten. Maar die hokjes boeien hem niet zozeer. "Four Tet is everything." De wat schuchtere, bescheiden krollenbol uit London heeft zijn derde solo-album 'Rounds' uitgebracht op het Dominolabel. Een plaat om u tegen te zeggen. Wat meest beklijft zijn de ijle, fragiele melodiëen die in allerhande vormen herhaald worden. Maar als hij moet kiezen voor de melodie of het ritme denkt hij even na en kiest dan resoluut voor het ritme. Snelle breakbeats, warrige jazzdrums, gebroken en verknipt drumwerk en vette hiphopbeats. De melodie die zit in zijn hoofd en gooit hij er in de computer bij. Geen geklungel met live instrumenten maar samples die eerst ingevoerd en dan zwaar vervormd worden op de pc. Four Tets debuut 'Dialogue' was een slimme mix van zulke samples met free jazz. De folktronica van opvolger 'Pause' klonk veel organischer. Volgens Kieran omdat hij beter en beter met die computer overweg kon.

Anno 2003 zegt hij dat dat leerproces op de pc niet oneindig is. Dit jaar werd zijn nieuwe album 'Rounds' razend enthousiast in binnen- en buitenland ontvangen. Kieran spreekt met voldoening. "Het gaat niet over hoe goed je met je pc om kan, het gaat niet om de equipment, het gaat om de muziek. En die maak ik op mijn computer. Als live instrumenten mijn muziek beter zouden maken dan haal ik die er gerust bij. Maar ik houd dit liever voor mijn band Fridge…" Kieran is full-time met muziek bezig. "Zelfs als ik naar de bergen ga om tot rust te komen, doe ik dat om daarna met een fris hoofd nieuwe dingen te kunnen maken. Die laat ik dan horen aan mijn zus of mijn vriendin ofzo om feedback te krijgen. Dat is belangrijk want als solo-artiest hoor je zelf niet echt goed wat je doet. Het blijft toch vooral in je eigen hoofd zitten. Alleen als ik films zie, kan ik de muziek even van me afzetten." Maar nu dus even niet want een schare fans staat hem op te wachten. "Zenuwachtig? Alleen in Londen. Hier in Brussel niet echt. Het went."

Het lelijke in fusie met het mooie

Gewapend met twee laptops en een sampler staat Four Tet vervolgens in een niet eens zo volle zaal van de Botanique. Duitse elektronicahelden Jan Jelinek, Pole en Oval + So waren hem voorgegaan die avond. Bezige bij Kieran die nooit voor twee, drie uur 's nachts onder de wol ligt komt net van het Enzimi festival in Rome, heeft er al vier interviews opzitten maar zorgt desalnietemin voor een energieke bom van live geluidskunst. "Elke show is anders, ik improviseer er op los. De thema's zitten in de computer, maar de volgorde is willekeurig."

Maar de Botanique dreunt er nog van. Niets zorgt voor een betere onsteking dan de single 'She Moves She'. Het duurt even voor het publiek doorheeft dat het om deze parel gaat en zo zal het de rest van de avond ook zijn. De basis is de drum in al haar oer- en toekomstvormen en de melodie zorgt voor herkenning. Zo heeft Kieran Hebden dit nummer ook gemaakt. Na de breakbeat heeft hij een Japans aandoende melodie eraan toegevoegd, gespeeld door een banjo. Kieran: "Niemand gebruikt een banjo, daarom is het zo cool. Maar nog cooler vind ik het lelijke geluid van de overstuurde gitaar. Het klinkt als elektronische interferentie. Veel mensen zeggen me dat ik een mooi nummer als 'She Moves She' hiermee verpest heb maar dat vind ik nu juist het fantastische aan muziek. Het lelijke in fusie met het mooie."

Die fusie voltrekt zich vlekkeloos in de museumzaal tijdens Les Nuits Botaniques. Er wordt nog meer met herhaling gespeeld, de berekende en goed georkestreerde onrust van de plaat klinkt live voller en nog meer en beter uitgesmeerd. De warme thema's krijgen meer tijd, verdwijnen en komen plots in andere nummers terug. Dit bewijst hoe compleet 'Rounds' is. Alles past bij elkaar. Kieran kan zich volop op zijn passie voor het ritme werpen. Dat zullen ze geweten hebben in Brussel. Door schuiven open en dicht te trekken ontstaan scratchy hiphopbeats, door aan knopjes te draaien versnellen deze tot roffelende basdrums of tot krijsende hoogten. Een enkeling verlaat de zaal met de handen voor de oren.

Hoekiger dan 'Rounds'

Het is nazomerwarm in de Kruidtuin. Er zijn er die liggen te chillen, er zijn er die luisteren en met hun hoofd meeknikken en er zijn er die dansen. Het oppermelancholische 'My angel rocks back and forth' passeert de revue en op de folktronica van 'Pause' wordt enthousiast gereageerd. Net als op de plaat laat Four Tet de laser van de cd-speler soms voortskippen tot nummers zo onherkenbaar verminkt worden dat het tijd wordt voor een nieuw ritme. Af en toe laat hij alles ontploffen, drinkt een slokje water en begint opnieuw. Kieran Hebden kijkt niet een keer op.

Voor het optreden nog had hij verklapt dat hij geen grote show bijhad: "Ik wil geen grote popster zijn. Just me and my laptops... Soms word ik herkend in platenwinkels in Engeland. Dat streelt mijn ego, natuurlijk, maar daar doe ik het niet voor. Ik wil gewoon dat mensen mijn muziek echt goed vinden en als dat lukt en men komt me vertellen dat het hen geraakt heeft, ben ik daar heel blij om. Sommige mensen zeggen me dat ze euforisch worden van een nummer, anderen worden er juist verdrietig van. Mijn muziek draait ook rond die emoties. Ik steek er de mijne in - 'Rounds' is een persoonlijke impressie van het jaar dat ik er aan werkte - maar iedereen haalt eruit wat hij wilt. Door mijn nummers concrete titels te geven als 'Unspoken', 'And They All Look Broken Hearted' en 'As Serious as Your Life' probeer ik die emoties wel wat te sturen."

Dat lukt aardig op de plaat en iets minder aardig live. Het gevoelige 'As Serious as Your Life' komt na 5 minuten ononderbroken drum-improvisaties bovenborrelen om daarna weer te verdwijnen in een absolute explosieve chaos. Op het balkon slapende mensen veren verschrikt recht en tegen dat ijzeren balkon leunende fans worden weggetrild door de loodzware bassen. Na 50 minuten slaat Kieran zijn laptop dicht, groet de massa en loopt weg. Mensen met gescheurde trommelvliezen doen dat eveneens. De bisronde brengt 'Unspoken', nog meer geniaal laptopisme en veel aggresieve Beats Per Minute. Uiterst knap, maar wel hoekiger dan 'Rounds'.

Discografie

  • Dialogue (Output) – 1999
  • Pause (Domino / Munich) – 2001
  • Rounds (Domino / Munich) – 2003

Meer over Four Tet


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.