Het klassieke muziekseizoen loopt in de Gentse Handelsbeurs inmiddels alweer op zijn laatste benen. Met nog vijf quasi onmisbare concerten voor de boeg, houdt de kamermuziekzaal het begin mei op kwalitatief hoogstaand niveau voor bekeken, hoewel de zaal tot begin juni doorgaat met het programmeren van andere genres. Op dinsdag 27 maart komen toppianisten Frank Braley en Eric Le Sage gezamenlijk het slotconcert van het abonnement “klavier” opluisteren. Heugelijk nieuws, want twee toetsenisten van wereldformaat in duo aan het werk horen, is een hoogst uitzonderlijk genoegen dat men slechts zelden kan meepikken.

Hoe dan ook is een concert waarop twee bekende pianisten elkaar vervoegen aan het klavier, een unicum. Pianoduo’s bestaan meestal bij de gratie van twee vaste compagnons, die zich slechts per grote uitzondering kunnen profileren in het solopiano-repertoire. Het quatre-mains-genre heeft op die manier een meer marginale bijklank gekregen doorheen de muziekgeschiedenis, ondanks het feit dat verschillende beroemde componisten schitterend werk voor deze bezetting hebben geschreven. Niet alleen in muziek voor piano vierhandig zullen Braley en Le Sage trouwens in de Handelsbeurs te horen zijn, maar ook in werk voor twee piano’s. Muziek van Haydn en Brahms zal het duo vertolken op twee geschrankte vleugels: een beeld dat alleen omwille van de esthetiek al volk naar de concertzaal zou moeten lokken.

Eric Le Sage (foto: Jean-Baptiste Millot)
Eric Le Sage (foto: Jean-Baptiste Millot)
Maar wie zijn Frank Braley en Eric Le Sage nu eigenlijk? Die laatste is een Fransman van rond de vijftig die zich voor het eerst echt liet opmerken als vaste begeleider van Emmanuel Pahud, ’s werelds meest gereputeerde fluitspeler. Dat leverde enkele schitterende cd’s op bij Naïve en EMI. Ook bij Harmonia Mundi is Le Sage geen onbekende: hij speelde immers de tweede pianopartij op enkele tracks van de meermaals bekroonde Satie-opname van Alexandre Tharaud. Meest gerespecteerd wordt Le Sage echter omwille van zijn integrale kamermuziekproject rondom Robert Schumann bij het label Alpha, verspreid over elf volumes, waarvan de meeste dubbel-cd’s. Dit werk kostte de pianist ongeveer vijf jaar, waarin hij tegelijk de wereld rondreisde met de muziek van deze Duitse componist. Inmiddels kondigde Le Sage overigens een soortgelijk project aan rondom Gabriel Fauré, waarbij het eerste volume meteen een schot in de roos was en op de valreep tot de beste albums van 2011 ging behoren. Als Le Sage het hoge niveau waarvan hij de laatse jaren op cd blijk gaf in de concertzaal waar kan maken, heeft het er alle schijn van dat het concert in de Handelsbeurs een feest voor het oor wordt.

Aan Frank Braley zal het immers niet gelegen zijn. Hij zakte reeds eerder af naar Gent en het aanwezige publiek getuigde toen van "iets onvergetelijks". Braley werkte mee aan Le Sage’s Schumann-project en samen speelden beide musici al het concerto voor twee piano’s van Poulenc in, maar in de eerste plaats geniet Braley bekendheid als vaste begeleider van de gebroeders Capuçon. Voor Virgin Classics nam hij al samen op met bollebozen Renaud (op viool, de integrale sonates van Beethoven) en Gauthier (op cello), in trioverband uitblinkend in onder meer Schubert. Ook naast Nicolas Angelich nam Braley reeds plaats aan het klavier, voor de ‘Hongaarse dansen’, in wat een verschroeiende interpretatie werd. Braley is dus iemand met enorm veel ervaring in het collectief musiceren, wat de verwachtingen voor deze avond alleen maar verder aanscherpt.

Een mastodont als Brahms ‘Hongaarse dansen’ staat helaas niet op het programma, maar wel twee andere werken van de componist. Ten eerste de beroemde ‘Haydn-variaties’, meer gekend in de versie voor orkest, maar door Brahms zelf origineel ontwikkeld als werk voor twee piano’s. De componist gaf weliswaar zelf te verstaan meer tevreden te zijn over de orkestpartij, maar hij vernietigde de partituur voor twee piano’s niet en betitelde deze simpelweg ‘opus 56b’, waardoor het werk tot op vandaag soms nog wordt opgediept. Uiteraard is de orkestversie kleurrijker, maar de structuur wordt aanschouwelijker gemaakt in de meer transparante versie voor twee piano’s, waarin de thematische variaties veel gemakkelijker blootgelegd kunnen worden.

Frank Braley (foto: C King Records)
Frank Braley (foto: C King Records)
Van Brahms speelt het duo ook de variaties op een thema van Schumann: deze keer niet op twee piano’s, maar wel quatre-mains. Oorspronkelijk wilde de componist dit werk niet uitgeven, maar later zou hij het evengoed in zijn cataloog opnemen onder opusnummer 23. Brahms werd in zijn jonge jaren zowat ontdekt door Robert Schumann en zou een vriend aan huis worden – al dan niet een voorbode van een eventuele verhouding die Brahms met Clara Schumann zou ontwikkelen na Roberts dood. Hoe het ook zij, de componisten koesterden een groot respect voor elkaar en Brahms opus 9, de beroemde Schumann-variaties, zouden nog gevolgd worden door een tweede werk dat Brahms aan zijn spreekwoordelijke mentor opdroeg: het opus 23.

Niet alleen de geest van Schumann zal op dinsdag 27 maart door de Handelsbeurs waren, ook de componist zelf zal tot leven gewekt worden middels zijn ‘Bilder aus Osten’, een verzameling van zes impromptu’s, alweer quatre-mains. Echt Oosters klinkt deze onrustige pianoliteratuur niet, die bovenal de stempel draagt van Schumann als componist. Beide handenparen zoeken zich een weg doorheen de wildernis en komen in botsing, maar staan elkaar later ook weer bij in de zoektocht naar een richting, een pad. Mozarts ‘Sonate voor twee piano’s KV 448’ wordt dan verondersteld wat licht te brengen in het verder behoorlijk gewichtige programma, dat met Schuberts ‘Grand Rondeau’ (piano vierhandig) vervolledigd wordt. Op vraag van de Handelsbeurs zullen Le Sage en Braley dit werk uit de laatste levenslente van Schubert ten gehore brengen, in wat een integraal Duits, maar erg gevarieerd programma zal zijn.

Of Braley en Le Sage gemaakt zijn voor elkaar kan vooraf niet gezegd worden, maar op basis van wat het duo al presteerde op cd, heeft dit concert de potentie een van hoogtepunten van het seizoen te worden. Ondanks het feit dat dezelfde avond Radu Lupu deSingel aandoet met een enorm interessant programma, zullen pianoliefhebbers wellicht opteren voor de Handelsbeurs. ‘2 + 2 = 5’, zo betitelde een Britse supergroep ooit een van haar nummers. De kans is niet klein dat de vier handen van Le Sage en Braley, samen goed zullen zijn voor een 5 sterrenconcert.


Meer over Frank Braley & Eric Le Sage


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.