Na een sabbatjaar in 2012 is het festival What’s Next in 2013 terug voor een vierde editie, opnieuw met een programma vol hedendaagse muziek, op een nieuwe locatie en met een nieuwe partner.

Na Novanoïs, Espace Sengor en Flagey strijkt What’s Next dit jaar neer in de Brusselse Raffinerie. De jonge organisatoren, allen eveneens muzikanten, plaatsen hun festival dit jaar in het kader van Ars Musica, maar bewaren wel hun concept van korte, laagdrempelige, maar eveneens compromisloze optredens en installaties waarbij het aura van academisme of het “klassieke” van de hedendaagse muziek opnieuw ver te zoeken is.

Decoder
Decoder
Het jaartje afwezigheid heeft de organisatoren er niet toe aangezet hun ambities naar beneden bij te stellen, wel integendeel. Meer dan de vorige edities kleurt de affiche What’s Next in 2013 internationaal. Dit valt vooral op in de laatste optredens. Afsluiter is het Duitse ensemble Decoder dat met een programma komt waarin de grenzen tussen moderne concertmuziek en alternatieve rockcultuur vervagen. Vooral 'Your Fox's A Dirty Gold’ van 33-jarige Alexander Schubert verlaat de bekende paden. Dit werk voor stem, door bewegingsensoren aangestuurde elektronische noise en elektrische gitaar heeft meer weg van een uitdrijvingsritueel van Diamanda Galas dan van een standaard muziekoptreden.

Verder op het programma van Decoder staan een creatie van 'Chamäleontheorie III' van de Duitser Gordon Kampe en 'Plundergraphic’ van de Chicagoan Mark Appelbaum waarin het live spelende ensemble gecombineerd wordt met een achtsporentape waarop de groep in “gewone” en vervormde gedaante te horen is.

Nog internationaler is Soundinitiative, een groep met muzikanten uit Australië, China, Frankrijk, Italië, Polen, en België (Zwerm-gitarist Kobe Van Cauwenberghe) die met een min of meer Brits programma naar Brussel komen. Ook hier worden weer opvallende muzikale middelen aangesproken, zoals in 'Molly's Song 3 - Shades of Crimson' van Rebecca Saunders waarin altfluit, altviool en steelstring gitaar naar het einde toe het gezelschap krijgen van een muziekdoos en vier radio’s.

Van Chris Swithinbank, gewezen student van Saunders en geboren in Nederland uit Britse ouders, is 'All That is Solid Melts Into Air' te horen, naast 'Artificial Environment #9a-d (From Fast to Slow)' van de in Brussel verblijvende Joanna Bailie, een werk dat kadert in een reeks stukken waarvoor de componiste gebruik maakt van stedelijke veldopnames.

Elisa Medinilla (Foto: Geneviève Lannoy)
Elisa Medinilla (Foto: Geneviève Lannoy)
De Belgische concertdelegatie bestaat dit jaar uit de Tiptoe Company en Elisa Medinilla, pianiste van het ensemble Nadar. Deze laatste zal op What’s Next een solorecital spelen met enkele delen uit Peter Ablingers 'Voices and Piano' (waarin de pianopartij nauwgezet de bewegingen van een opgenomen spreekstem volgt), een creatie van haar Nadar-collega Daan Janssens en 'Making One Leaf Transparent and Then Another' van Newton Armstrong. Hierin probeert de Armstrong de luisteraar zover te krijgen dat die niet meer naar de door de piano gespeelde noten luistert, maar naar het geluid op zich. Hiervoor werkt hij met speakers die opgenomen geluiden projecteren op de zangbodem van de klankkast en met naklinkende en in dynamiek contrasterende tonen waardoor boventonen en harmonieën maximaal uitgebuit worden.

De Tiptoe Company bewandelt voor haar optreden net een heel ander pad, voornamelijk dan in ‘Faction’ van de Franse componist Raphaël Cendo. De onstuimigheid en de impulsiviteit van het werk verraden duidelijk Cendo’s hand, al schroeft hij hier de muzikale actie ook geregeld terug, waardoor het quasi brutale in your face geluid van andere van zijn stukken hier meer te horen is in een speelse en lichtere gedaante. Net als de andere ensembles speelt ook de Tiptoe Company een kort optreden van drie werken dat vervolledigd wordt door ‘Menus Morceaux par un Autre Moi Réuni’ voor gitaar en elektronica (gerealiseerd in samenwerking met het IRCAM) van Patricia Alessandrini en Malin Bångs ‘Vita Dei Fiori’ voor gitaar en contrabas.

Voor de optredens kan het publiek reeds terecht in de Raffinerie voor enkele installaties. In Sonitum Horarium van Hans Beckers (een productie van Champ d’Action) wordt het geluid gegenereerd door woestijnzand van diverse continenten en in Inside Mount Lu van Johannes Westendorp (medeoprichter van Zwerm) en Pieter Verhees worden de toeschouwers zelf aan het werk gezet. Door met speciaal ontworpen voertuigen rond te rijden worden door de aanwezige sensoren geluiden geproduceerd waarmee de deelnemers zich op het gehoor kunnen verplaatsen. Inside Mount Lu was reeds eerder te zien en te horen op November Music en ontstond in samenwerking met Muzieklab Brabant en Steim, de beroemde studio voor elektro-instrumentale muziek in Amsterdam.

Op de vorige editie van What’s Next was het festival gastheer voor een optreden van de Nadar Summer Academy, een zomercursus waarin jongeren de kans krijgen onder leiding van professionele musici zelf aan de slag te gaan met hedendaagse composities. Voor dit jaar werkt het festival samen met het LAbO-project van Champ d’Action, waarin hogeschoolstudenten werken met moderne muziek, dans en beeld. Een van de realisaties zal om 17u te zien zijn op het festival. De installaties zijn toegankelijk vanaf 16u en om 23u, na het optreden van Decoder, is er tevens een afterparty voorzien.

Meer over What’s Next 2013


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.