Het is niet zo voor de hand liggend om als groep een albumtitel uit de mouw te schudden die zomaar de sfeer van het album weet samen te vatten. Sleepingdog – het project van Nederlands-Belgische Chantal Acda (ze woont al jaren in Vlaanderen en kreeg voor dit album dan ook steun van de Vlaamse overheid) – lijkt met ‘With Our Heads In The Clouds And Our Hearts In The Field’ evenwel een schoolvoorbeeld in de hand te hebben. Net als op haar twee vorige langspelers grasduint ze in verstilde én zeer sferische klankpaletten die eens uitgesponnen soundscapes zijn, maar elders overwoekerd worden door intieme zangpartijen die hier en daar durven over te gaan in fluisterzang.
In 2006 startte Sleepingdog als het soloproject van de Acda. Nu evenwel, heeft ze de hulp gezocht van de Amerikaanse producer-toetsenist Adam Bryanbaum Wiltzie. Het mag dan ook geen wonder heten dat piano nu – meer dan ooit tevoren – het voortouw neemt binnen het project. Ook werd de zanglijn in bepaalde nummers haast volledig van het tekstuele ontdaan, zodat ze eerder dagzoomt als instrument (‘Polish Love Song’), of zelfs niet voorkomt, zodat enkel orgels als sfeerscheppers gelden (‘Kitten Plays The Harmony Rocket’). Elders krijgt de stem wél een belangrijke tekstuele nadruk. Dit is zo in de uiterst ingetogen en vrij sterk uitgesponnen pianoballade ‘The Untitled Ballad Of You And Me’. Naar het einde van dit ruim acht minuten durende lied zwelt het geluid mooi aan met een steeds meer nadrukkelijke orgelondertoon, waardoor het geheel haast liturgisch gaat aandoen. Ook ‘It Leaves Us Silent’ kan zich beroepen op een gewichtige rol voor de stem, maar staat tevens – met dank aan de bescheiden inbreng van de akoestische gitaar – voor een bijna-kampvuur ervaring.
‘He Loved To See The World Through His Camera’ is een zweverig lied dat via een stomende intensiteit met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Zowel op basis van sfeer, instrumentarium, goedgeplaatste stiltes en een treffende tekst heeft dit een imponerend overkomen(“Feel your own hands / Fingers that will lead you / Somewhere you want / To be forever soon / It will be you to know where you are going / Flowers to grow instantly”).
Verrassend zijn verder de strijkers en de tweede stem die plots opduiken in ‘From Where It Was’. Van daaruit dooft ‘With Our Heads In The Clouds And Our Hearts In The Field’ zachtjes uit. Tijdens de afsluitende nummers zijn nog wel wat vleugjes van de eerder gepresteerde klasse te horen. Toch lijkt het filmmuzische ‘Horse Lullaby’ vooral te worden verslonden door een veel te sterk aangezwollen klanklandschap en ‘Scary Movie’ is op zich geen slecht nummer, maar mist de magie die wel te horen was in de eerst zes nummer van het album.
‘With Our Heads In The Clouds And Our Hearts In The Field’ laat Sleepingdog van haar meest breekbare kant horen. Zo slaagt het album er zonder enige moeite in om de luisteraar mee te laten drijven op uitgesponnen, edoch ingetogen en innemende, sterk bezielde tonen en melodieën. Hierdoor is het vaak wat schipperen tussen een tranendal en oprechte schoonheid. Ondanks een iets minder weergaloos slot is het toch gepast de belastingbetaler welgemeend te bedanken voor het helpen spijzen van de onkosten die gemaakt werden in de opbouw van dit magistrale album.