Midden 2010 vertoefden vibrafonist Miro Herak en pianist Michal Vaňouček op uitnodiging van JazzCase in het Dommelhof in Neerpelt, waar ze samen met drummer Yonga Sun, bassist Brice Soniano en drie strijkers (Oene van Geel, Jeffrey Bruinsma en Jörg Brinkmann) het album ‘Universal Mind’ inblikten. Hiermee ontstond een nieuwe gedaante van As Guests dat voorheen vooral als vibrafoon-piano duo of als kwartet opereerde.

In 2011 verscheen het resultaat op cd bij het Amerikaanse label Origin. De composities van Vaňouček en de manier waarop ze op het album te horen zijn, liggen in de lijn van wat As Guests in het verleden liet horen. De muziek lijkt ear gliding, maar zit vol gesofisticeerde hoeken en kanten: onverwachte wendingen en haarspeldbochten die zo vanzelfsprekend en vlot uitgevoerd worden dat het gevaar dreigt dat ze als stereotiep kinderspel overkomen. Gelukkig kan schijn bedriegen.

(foto: Cees van de Ven)
(foto: Cees van de Ven)
De basiscombinatie van piano en vibrafoon garandeerde tijdens het optreden de kenmerkende zoetgevooisde klank. Door de secuur en vooral heel melodisch en gecontroleerd spelende muzikanten bleef de muziek beheerst, ondanks de veranderingen in tempo, maatsoort en de soms erg contrasterende delen. Dit laatste was vooral goed hoorbaar in het openende ‘Guanc’, een van de meest complexe tracks van ‘Universal Mind’. De soms snelle, maar vooral ingrijpende veranderingen van stijl en sfeer, stelden hoge eisen qua samenspel. Bruinsma, van Geel en Brinkmann, nochtans één voor één door de wol geverfde muzikanten, moesten naarstig tellen om gelijke tred te houden met hun collega’s. Hun rol beperkte zich dan ook niet tot het uitrollen van het zoveelste tapijtje: de drie werden gezamenlijk en individueel in het geluid ingewerkt en vormden zo een essentieel bestanddeel van de arrangementen.

Heel anders klonk ‘Kolovrátok’ waarin een basismelodie de hele tijd bleef rondspoken. Vanuit een mistig duo van cello en bas (met Janos Bruneel, vast lid van het As Guests kwartet in de plaats van Soniano) ontwikkelde de hele groep geleidelijk aan een Balkandramatiek die versterkt werd door de marcherende drums van Sun. De stops die op cd zo haarjuist geplaatst worden, vertoonden tijdens het concert soms kleine aarzelingen. Het bleven echter schoonheidsfoutjes van het soort dat ook elders in het optreden opdook: niet echt storend, maar wel het bewijs dat de muziek van ‘Universal Mind’ niet te spelen is op automatische piloot.

Michal Vaňouček (foto: Cees van de Ven)
Michal Vaňouček (foto: Cees van de Ven)
Meer opvallend melodisch materiaal was te horen in ‘Solace Cells’ waarvan het classicistische thema geregeld opnieuw opdook, afgewisseld met heel andere passages: opnieuw een voorbeeld van de grondige afkeer van voorspelbaarheid die de muzikanten van As Guests lijkt te binden.

Het repertoire van het concert bestond op een compositie na integraal uit het oeuvre dat de groep op ‘Universal Mind’ laat horen. Toch was het concert meer dan het louter reproduceren van de opnames. Het is niet omdat iets ooit op een bepaalde manier vastgelegd werd, dat het bij As Guests niet kan veranderen. Zo werden sommige stukken van het programma in Neerpelt ook een dag eerder in Brussel gespeeld: zonder de strijkers en dus met aangepaste arrangementen.

Ook in voltallige bezetting bleek de muziek onderhevig aan veranderingen. Opvallend daarbij was de ruimte die Herak en Vaňouček lieten aan hun collega’s. Waar ze op ‘Universal Mind’ duidelijk de voornaamste solisten zijn, kregen op het podium van het Dommelhof vooral de strijkers extra soleerruimte. Tot twee keer toe werd de reeks Bruinsma - van Geel - Brinkmann improvisatorisch afgegaan. Daarbij viel vooral het verschil in sonoriteit tussen de viool van Bruinsma en de altviool van van Geel op. De eerste had een warm, calorierijk geluid en kwam heel zelfzeker en –bewust uit de hoek. Van Geel van zijn kant opteerde voor een lichter en meer dartelende sound, een contrast dat de verdoken rijkdom binnen de groep nog groter maakte.

Miro Herak (foto: Cees van de Ven)
Miro Herak (foto: Cees van de Ven)
De twee versies van ‘’74’, dat ook op de cd in twee gedaantes te horen is, kregen een heel andere invulling. Met duo’s van respectievelijk viool en cello, en piano en altviool werden hele nieuwe settings aangeboord. Idem voor de intro van ‘Sunset Boulevard’, de openingstrack van ‘Universal Mind’, maar op het concert het orgelpunt. In Neerpelt ontstond het cosy hoofdthema uit een mist van een vrij bewegend ensemble. Het leek wel alsof de melodie zich niet meteen bloot wilde geven, want voor die in volle lengte te horen was, werd eerst de aanzet aaneengesloten herhaald. Daarna zat het septet echter weer snel op de wagen met alle bochtenwerk van dien, dat bekroond werd met een messcherp slot. Het was het einde van een concert dat geen staalharde uppercut was, maar een stevige dreun van een vuist die gehuld ging in een satijnen bokshandschoen: muzikale klasse die niet zomaar te consumeren, maar eerder te ontdekken is.

Meer over As Guests With Strings


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.