Zeven jaar is het intussen geleden dat de Europese brassbandkampioenschappen plaatsvonden in Brussel, waar de YBS Band voor de vierde opeenvolgende keer won, voor onze eigen Brass Band Willebroek en Black Dyke. Van deze top-3 weinig spoor echter: YBS is de trappers kwijt als Hammonds Saltaire Band en zowel de legendarische band uit Willebroek als die uit Queensbury moesten Festival Brassband resp. Grimethorpe op de nationale wedstrijden laten voorgaan. Willebroek mocht wel het Farewell Concert opluisteren. Deze dubbel-dvd bevat niet alleen de beste keuze- en plichtwerken maar tevens delen uit het gala- en het afscheidsconcert.

Voor het eerst in zeventien jaar hadden alle bands ook een verschillend keuzewerk geselecteerd, waaronder twee nieuwe. Op de eerste dvd staan, behalve Cory's opener van het galaconcert en een interview met de componist van het plichtwerk (Jan van der Roost), vijf van die keuzewerken en natuurlijk het winnende plichtwerk. In beide categorieën wist Cory ondanks een matige loting toch de hoofdvogel af te schieten, zodat de Welshmen afgetekend wonnen. Het plichtwerk 'From ancient Times' was trouwens niet alleen een veeleisend wedstrijdwerk maar bovendien groeit ook het luisterplezier, wat helemaal niet evident is voor plichtwerken. Voor het keuzewerk werd Peter Graham aangesproken die voor de gelegenheid 'Standing on the Shoulders of Giants' componeerde. Bij de première wist net niet meteen iedereen te overtuigen maar na herhaalde beluisteringen geeft het werk zijn geheimen prijs.
Brass Band Oberösterreich bracht met 'Spirits of Puccini' ook een nieuw werk aan, waarin duidelijk sporen te vinden waren van 'Nessun Dorma', 'Tosca' en 'O mio Babbino caro'. Hadden de Oostenrijkers niet zo'n ongelukkige loting gekend – ze moesten als eerste – zat er zeker een betere score in dan hun zevende plaats. Hun principal cornet, veteraan Hans Gansch, verdiende misschien zelfs de prijs van beste solist maar dat geldt ook voor Glenn Van Looy. Het was echter Michael Dodd, eerste euphonium van Grimethorpe, die met de eer ging lopen. Grimethorpes versie van 'Masquerade' leverde hen de tweede plaats op voor het keuzewerk. Met 'Journey to the Centre of the Earth' (Brass Band Treize Etoiles) en 'Extreme Make-over' (Eikanger-Bjørsvik Musikklag) erbij maakten de samenstellers van deze dvd de best mogelijke selectie van de gespeelde werken. De enige zwakte is dat de geselecteerde beelden niet altijd relevant zijn. Zo blijft tijdens 'Extreme Make-over' het beeld gericht op de pauken, terwijl het verhaal zich op dat moment hoorbaar bij de cornetten afspeelt. Erger is dat ook de solo van Michael Dodd regelmatig uit het gezichtsveld wordt gehouden.

Dvd twee opent met het winnende (plicht)werk 'Catedrales (Bert Appermont) van de Duitsers van 3BA-Brass. Het Cosy Brass Quartet, een saxhoornkwartet, had zich vermomd als de Britse familie Distin, die in halfweg 19de eeuw de wereld rondreisde om de saxhoorns te promoten. Hier maakten ze gebruik van historische instrumenten uit de ateliers van Adolphe Sax, sopraan-, alt- en baritonsaxhoorn. Naast de tune van Fawlty Towers is op deze dvd ook het slotdeel van Edmund Juvins 'Premier Grand Quatuor' dat in die tijd werd gecomponeerd. Cosy Brass - tweevoudig winnaar van de prestigieuze British Open Solo & Quartet Championships – stond hier garant voor een klassevol rustpunt. Van Belgian Brass, een klassiek twelvetet koperblazers en slagwerk onder leiding van Manu Mellaerts, zorgde met een programma dat vier en een halve eeuw besloeg voor gevarieerde samenhang: van 'La Mourisque' van Tielman Susato over een selectie uit Tsjaikovski's 'Notenkrakersuite' tot zuiderse klanken van 'Granada' en het opmerkelijke, bigbandachtige 'Piazzolatino'. Willebroek valt op met het melancholische 'Lament' uit Peter Meechans 'MacBeth' en de rustige bugelsolo 'Dimitri' van Kristien Schuurmans. Bert Vanthienen mag als Cory's sopraancornet schitteren in het rustige 'Branwyn' en ook 'Sunrise over Blue Ridge' is een bloedmooi, rustig werk. Het is echter landgenoot Glenn Van Looy die in 'Fantasy for Euphonium' zijn technisch meesterschap combineert met innemende lyriek en dit werk van François Glorieux zit vol van beide. Euphoniumsolist Steven Mead dicht hem niet voor niets een aangeboren muzikaliteit toe. De begeleidende European Youth Brass Band (jongeren uit zeventien Europese landen) doet ook het beste hopen voor de toekomst.

Het Europese brassbandweekend in Oostende was voor het overgrote deel een succes – alleen de publiciteit in de aanloop was minimaal – en leverde een boeiende dubbel-dvd op. Niet alleen de aanwezigen zullen zich vergapen aan mooie herinneringen, de afwezigen hebben na wat ze gemist hebben toch een waardevol beeldmateriaal. Schrale troost natuurlijk, maar veel beter kan het niet. Hopelijk duurt het nu geen zeven jaar.

Meer over V/A


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.