Sedert enkele jaren stelt de Kortrijkse concertzaal De Kreun in het kader van Sonic City zijn faciliteiten gedurende één weekend ter beschikking aan een artiest of band die zijn eigen festivalaffiche mag samenstellen. Die aanpak levert elke editie een volstrekt unieke muzikale tweedaagse op, met originele invalshoeken en een enorme diversiteit.

De voorbije edities van Sonic City werden achtereenvolgens gecureerd door Millionnaire (2007), Dälek (2009), Deerhoof (2010), Liars (2011) en Suuns (2012).  Ditmaal is Geoff Barrow aan de beurt, die zijn sporen verdiende als producer en multi-instrumentalist bij de Engelse triphopformatie Portishead. Met het krautrocktrio BEAK> was hij vorig jaar reeds een van de headliners, nu houdt hij zelf de touwtjes in handen voor twee concertdagen die ruiken naar dub, noise, drone en psychedelica.

Barrow verzamelde een interessante mix van invloedrijke acts, nieuwe ontdekkingen en bands die op de rand staan van een (kleine) doorbraak. Rode draad doorheen het programma is een hang naar experiment in de breedste zin van het woord. De groepen spelen elk op hun eigen manier met verschillende genres en conventies, met herhaling en sfeerschepping, met groove en melodie. Kwadratuur selecteert hieronder een kleine staalkaart van wat Sonic City dit jaar allemaal te bieden heeft.

James Holden - Foto: Border Community
James Holden - Foto: Border Community
De Engelse DJ en producer James Holden lanceerde als 19-jarige snaak in 1999 zijn carrière met ‘Horizons’, een clichématig dancenummer à la Armin Van Buuren. ’s Mans recent verschenen tweede album ‘The Inheritors’ stoeit echter met hypnotiserende elektronische ritmes, borrelende synthesizerpartijen en spacy effecten om ijle miniatuurtjes te boetseren. Met tracks als het euforische ‘Renata’ of het abstracte ‘Gone Feral’ resulteert dat in gelaagde, meanderende composities die zowel het hoofd als de benen kunnen bekoren.

Ook Holdens jonge landgenoot Matthew Barnes serveert luisterrijke elektronica die afwijkt van de platgetreden paden. Als Forest Swords combineert hij spaarse beats en gekristalliseerde loops tot bezwerende geluidstexturen waarin echo’s van techno, dubstep, hiphop en zelfs postrock weerklinken. Op Barnes’ eerste langspeler ‘Engravings’, die eerder dit jaar verscheen, zijn vergelijkingen met Burial en Four Tet niet van de lucht. Toehoorders mogen zich dus verwachten aan een organisch tapijt van etherische melodielijnen en spookachtige effecten.

BEAK> zelf slaat de brug tussen elektronisch en akoestisch instrumentarium. Indringende baspartijen, ongedurige percussie en zoemende analoge synthesizers vormen de basis voor mesmeriserende krautrock. Bij Savages mogen elektrische gitaren zonder schroom de boventoon voeren. De zogeheten “post punk revival” mag intussen dan wel over zijn hoogtepunt heen zijn, dit Londense kwartet refereert zonder schroom aan eighties iconen als Gang of Four en Joy Division. Het recalcitrante debuut 'Silence Yourself' herbergt echter ook flarden noise, punk en krautrock, waardoor de songs continu onder hoogspanning lijken te staan. Deze rebelse dames zijn dan ook geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken.

The Black Angels
The Black Angels
The Black Angels brengen op hun beurt bezwerende dronerock die geworteld is in de jaren zestig en zeventig. Dit Texaanse gezelschap ontleent zijn naam aan ‘The Black Angel’s Death Song’ van The Velvet Underground en heeft een voorliefde voor repetitieve, psychedelische gitaarmuziek. Diepe bassen en indringend slagwerk evoceren duistere grooves waarbij zoemende riffs, geestdriftige vocalen en zwalpende keyboards resoluut mikken op een geestverruimende geluidstrip.

De experimentele metalband OM ontstond als spin-off van de legendarische stonerformatie Sleep. Terwijl gitarist Matt Pike zich met High On Fire toelegde op verpulverende doomriffs en onverschrokken beukwerk, gingen zanger/bassist Al Cisneros en drummer Chris Hakius door als tweemansformatie gespecialiseerd in langgerekte, loodzware ritmische mantra’s. Begin 2008 werd Hakius vervangen door Grails-drummer Emil Amos, waardoor OM stilaan zijn stonerroots achter zich liet en zijn klankenpalet uitbreidde met gitaar, cello, piano en viool. OMs vijfde album ‘Advaitic Songs’ (2012) omarmt hierdoor een minder intense, maar meer atmosferische sound waar meditatieve psychedelica en oriëntaalse gezangen zorgen voor een spirituele luisterervaring.

De zesde editie van Sonic City belooft opnieuw een weekend van muzikale fijnproeverij te worden. Met een rijkgevuld, genreoverschrijdend programma staat De Kreun twee dagen in het teken van vernuftige klanksculpturen: van fraaie elektronica over zinnenprikkelend experimentalisme tot verzengend gitaarwerk. Open geesten doen er hun voordeel mee.

Meer over Sonic City 2013


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.