Ontstaan op initiatief van de Noorse bassist bassist Jon Rune Strøm en zijn drummend landgenoot Tollef Østvang is All Included een internationaal kwartet geworden, met naast de derde Noor Thomas Johansson op trompet ook een Zweedse tandem: saxofonist Martin Küchen en trombonist Mats Äleklint. Van deze vijfkoppige formatie verscheen in 2012 een eerste cd ‘Reincarnation of a Free Bird’ op het eveneens door Strøm en Østvang opgerichte Stone Floor label.
‘The Indispensable Warlords’ wordt ingezet met de fladderende alt van Küchen, op een bedje van lange klanken van zijn collega’s. Hij dartelt vrij rond, als in een seminostalgische intro die stijf staat van de verwachting voor de losgeslagen Zigeuner-bruiloftmuziek die er op moet volgen.
In plaats van deze ontladen zetten Strøm en Østvang en schuifelend ritme in waarop de drie blazers rustig hun gang kunnen gaan. Aanvankelijk blijven ze, met het thema op het menu, dicht in elkaars buurt. Alsof ze met hun bretels aan elkaar geklikt zijn, spelen ze samen of volgen ze elkaar op de voet, waarbij de verhoudingen tussen sax, trombone en trompet continu dooreen gehaald worden. Uiteindelijk laten ze het thema los en belanden ze in een collectieve improvisatie waarbij geen een van de drie het haantje uithangt. Alsof hun eigen bijdrage ondergeschikt is aan de optelsom van het geheel, laten ze voldoende ruimte, zodat ook het werk van de anderen kan doordingen.
Na enige tijd trekken trompet en trombone zich meer terug in lange tonen die aan het begin doen denken, voor Küchen het teken om zijn altsax te verruilen voor een sopranino, waarmee hij extra hoog en scherp kan uithalen, waarna het trio collectief terugplooit.
Martin Küchen over 'The Indispensable Warlords':
‘The Indispensable Warlords’ is een compositie uit 2004. Ik denk dat het nummer geschreven werd voor het oorspronkelijke Angles trio (met Kjell Nordeson en Ingebrigt Håker Flaten) en daarna overgenomen werd bij het Trespass Trio en het Angles sextet.
Het stuk bestaat eigenlijk uit niet meer dan een melodie en een baslijn. Dat is alles. Maar nu we het met All Included spelen, hebben we een nieuw arrangement gemaakt voor het begin.
Ik herinner me dat toen de titel me te binnen schoot, ik met mijn gedachten bij Liberia, Sierra Leone en natuurlijk ook Europa zat. Ik heb de titel waarschijnlijk wel elders gehaald, ergens gelezen of zo. Het is dus eigenlijk meer een citaat dat duidelijk wordt gedurende het nummer. Wat het betekent? Kijk, er zijn geen echte wapenfabrieken in Afrika en toch is dat continent volop in oorlog…