De Canadese componist en (bas)gitarist René Lussier is een van de oprichters van het label Ambiances Magnétiques, maar geraakte bij een breder pubiek vooral bekend toen hij begon samen te werken met zijn Engelse collega Fred Frith. In 1986 vonden de twee elkaar voor het eerst op het podium en in het laatste decennium van de twintigste eeuw maakten beide gitaristen (samen met Nick Didkovsky en Mark Stewart) deel uit van het Fred Frith Guitar Quartet.

Dat ensemble stond mee model voor ZWERM, het Belgisch-Nederlandse elektrische gitaarkwartet dat het levenlicht zag in 2007. Goed drie jaar later trok het met de cd ‘The World’s Longest Melody’, waarop het viertal te horen is in muziek van Larry Polansky, de aandacht van de internationale muziekpers. ZWERM beweegt zich graag op de grens tussen rock, noise en hedendaagse “kunstmuziek”, wat het nog sterker in de lijn van Friths ensemble plaatst. Momenteel bestaat Zwerm uit Johannes Westendorp, Bruno Nelissen, Toon Callier en Kobe Vancauwenberghe.

Over de audio

In de originele versie, zoals te horen op de gelijknamige cd van het Fred Frith Guitar, duurt ‘Ayaya Moses’ uit 1997 bijna elf minuten. De gitaristen van ZWERM laten hier een geconcentreerde versie van de Lussier compositie horen, waarin wel alle bouwstenen van het origineel aanwezig zijn.

Vanf 0:20 zijn de ritmische, over elkaar geschoven gitaarlagen te horen die duidelijk echo’s van de rockwereld laten horen. Vanaf 1:15 maken die plaats voor een abstractere sound die opgebouwd is uit kleine effecten en geluidjes. Iets meer dan een minuut later wordt de muziek weer wat vaster en compacter, althans wat het melodische aspect betreft. Met in- en uitfadende klanken worden de vage contouren van een melodie geschetst die echter wat vaag blijft. Het ontbreken van een vast metrum en het over elkaar schuiven van verschillende partijen zorgen immers voor een mistige atmosfeer.

Na 4:44 verandert het klankbeeld opnieuw. Deze keer zijn het afgeblokte tonen voor een melodisch verloop dat nu veel grilliger en minder tonaal is dan daarvoor. Door de polyfone verwerking krijgt de muziek echter wel een stevige cohesie, waardoor de gestapelde gitaren als een schaduw klinken van het ritmische, rock-achtige begin.

Deze versie van ‘Ayaya Moses’ werd door ZWERM opgenomen in 2009 in Eindhoven en is niet in de handel verkrijgbaar.

Meer over René Lussier


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.