Deutsche Grammophon eert Claudio Abbado met twee Mozart opnames, eentje met symfonieën en eentje met de vijf vioolconcerti en de sinfonia concertante voor viool en altviool. Solist van dienst is Giuliano Carmignola, de Italiaanse barokviolist die al eerder furore maakte met uitstekende opnames van bijvoorbeeld enkele van Vivaldis concerti. Mozarts overbekende vioolconcerti zijn echter geen Vivaldi-concertos en een heerlijke interpretatie van het ene genre is geen garantie voor een even knappe uitvoering van het andere. Luisteraars kunnen echter op hun beide oren slapen: boeiende, levendige en muzikale uitvoeringen als deze zijn zeldzaam.

Abbado dirigeert het onlangs door hem opgerichte Orchestra Mozart, een kamerorkest dat in Bologna gebaseerd is en waaraan hij een select groepje muzikanten en kennissen heeft uitgenodigd deel te nemen. Het resultaat is een opname die ongedwongen klinkt en zonder meer muziek maakt. Voor deze opname gebruikte het Orchestra Mozart 'oude' instrumenten (de hobo's en hoorns toch alleszins) maar de algemene klank is er eentje van een rijkdom en briljantie die zeldzaam is binnen de authentieke uitvoeringspraktijk. Een open geest, een ingesteldheid die bij oude-muziek ensembles niet zeldzaam is maar bij vaste orkesten wel eens wil ontbreken, toont zich in de dramatische, operateske aanpak van deze muziek (luister maar naar de woeste mineur-sectie van de finale van het vijfde concerto). Niet alleen Carmignola brengt versieringen, franjes en trillers aan in zijn solopartij (een wijdverspreid gebruik in de achttiende eeuw) maar ook de orkestmuzikanten doen dit, een heerlijk voorbeeld van hoe deze muziek levendig gehouden wordt.

Wat valt er nog meer te zeggen? Carmignola, die vooral indruk maakte door Vivaldis virtuoze vioolpartijen op een razendsnelle en precieze manier te brengen charmeert hier uitermate in de trage delen van de concerti, die eenvoudig en verstaanbaar en melodieus overkomen. Het is een plezier om Carmignola (en, in de sinfonia concertante, altiste Danusha Waskiewicz) aan het werk te horen en om te appreciëren hoe hij een diep stijlbesef (geen vibrato, tot in de puntjes doorgedreven articulaties) koppelt aan een muzikaliteit die deze technische factoren volledig overstijgt.

Integrale uitvoeringen van Mozarts vioolconcerti te over de laatste jaren. Wie zich Julia Fischers uitvoering met het Nederlands Kamerorkest heeft aangeschaft zit goed (tenzij hij ook een uitvoering op authentieke instrumenten wil hebben) maar anders mag deze dubbel-cd een warme aanrader heten!

Meer over Wolfgang Amadeus Mozart


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.