Veertig jaar is een cruciale leeftijd. Voor de ene is het het moment om een Harley-Davidson te kopen, voor de ander het signaal om huis en haard te verlaten en zich middenin de natuur van Lapland te vestigen. Voor bepaalde mannelijke musici is het dan weer het tijdstip om een nieuwe (reünie)tournee te plannen. Kwestie van de lopende alimentatierekeningen te kunnen betalen.
Hoe verloopt de overgang van dertiger naar veertiger bij vrouwelijke musici? Voor de Nederlandse altvioliste Ig Henneman was het de start van een nieuwe carrière. Na een klassieke opleiding (waarbij ze eerder toevallig via de piano en de viool bij de altviool terecht gekomen was), het freelancen bij klassieke orkesten en het spelen in de popgroep FC Germania besliste Henneman om in 1985 haar eerste eigen band op te rechten: het Ig Henneman Kwintet. De ommekeer bleek definitief, want van toen af aan stond haar muzikale output in het teken van haar eigen groepen, het zelf componeren en het improviseren.
Dat Henneman op haar vijfenzestigste nog niet denkt aan ophouden, mag duidelijk zijn. In december onderneemt ze een verjaardagstournee waarbij ze haar nieuwe sextet Kindred Spirits voorstelt. In de band treft ze getrouwen als rietblazers Lori Freedman en Ab Baars, bassist Wilbert de Joode en pianiste Marilyn Lerner. De spreekwoordelijke vreemde eend in de bijt is de bekende en muzikaal exentrieke trompettist Axel Dörner. Het sextet trekt (soms in uitgebreide bezetting) langs diverse podia in Engeland, Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk en Tsjechië.