Jason Moran heeft iets met Thelonius Monk. Niet alleen een hoekige, stoutmoedige stijl van improviseren hebben beide musici met elkaar gemeen, ook hun ongeïnteresseerde houding jegens heersende tradities is een punt van overeenkomst. Met ‘In My Mind’, een project rondom de muziek van Monk, ziet Moran eindelijk een van zijn kinderdromen verwezenlijkt. Op woensdag 7 maart brengt de pianist in de Gentse Bijloke een multimediaal project tot leven, bedoeld als hommage aan de al lang gestorven meester van de bebop.
Van Jason Moran is geweten dat hij niet verlegen zit om een project meer of minder. Op een occasioneel Europees zomerfestival komt de muzikant soms een van zijn gelegenheidsbands voorstellen, maar een volledig beeld van waar de man mee bezig is, kan men allicht niet verkrijgen van op het Europese vasteland. Moran, die als jongeling reeds opgepikt werd door platengigant Blue Note, bracht in 1999 een eerste grote plaat uit onder eigen naam en in het bestek van amper zeven jaar zouden er na 'Soundtrack to Human Motion' nog zes volgen. Dit vanaf 2002 in vast trio-formaat, met Tarus Mateen op bas en de immer geïnspireerd Nasheet Waits aan de drums. Gaandeweg trok Moran de bezetting echter open en zijn tot op heden meest prikkelende album, 'Artist in Residence' uit 2006, is een jazztrip van om en bij het uur, waarin gastmuzikanten als Ralph Alessi tevens hun zegje komen doen. Daarna werd het qua opnames zorgwekkend stil rondom het pianistiek genie: tot 2010 zou het duren voor Moran weer met een opname op de proppen kwam, die het tienjarig bestaan van zijn contract bij Blue Note vierde en daarvoor teruggreep naar muziek in de gebruikelijke bezetting. Niet dat Moran zijn zin voor avontuur helemaal verloren was, maar de razendsnelle progressie die hij sedert de eeuwwisseling had doorgemaakt, leek toch tot staan gebracht.
'Ten', Morans laatste trioplaat, bewees misschien dat Moran binnen het trio-format moeilijker kan aarden dan in een ongewone, meer inspirerende bezetting. Zeker wanneer er een groter verhaal verbonden is aan zijn muziek, leeft de muzikant helemaal op. Precies daarom kan vermoed worden dat 'In My Mind' geen project is dat uit ideeënschaarste het licht heeft gezien. Integendeel: Moran zag het groot en liet voor het concert ook multimedia ontwikkelen, die de "ervaringscomponent" in het begrip "concertervaring" extra gewicht wil geven. In tijden waar muziek gemakkelijk te streamen of te downloaden is via het net, moet de concertganger misschien op andere zintuiglijke manieren ontroerd worden, wil deze de huiskamer nog verlaten. Het werken met visuals kan een van de manieren zijn om het live-gebeuren extra magie te geven. Interessanter voor de jazzliefhebber is echter dat Moran ook een zeskoppig blazersensemble meebrengt naar de Gentse Bijloke, de enige Belgische concertzaal die dit project kon programmeren trouwens. In die groep zetelt, naast ander talent, Ambrose Akinmusire, een jong trompettist wiens veelbelovende debuut voor Blue Note door Jason Moran geproducet werd.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt de avond van begin tot eind een verrassend gebeuren. De muziek kan natuurlijk onderuit gaan, door de hele intellectuele lading die eraan wordt gekoppeld, maar even goed zou het tegendeel waar kunnen zijn. Wetende dat Moran een topmuzikant is en voor dit project een aantal schitterende muzikanten meebrengt, is dit een concert waarvoor de verwachtingen hoog gespannen zijn. Wordt het een geschiedenisles, een brok installatiekunst, of gewoon een erg fijne, vindingrijke concertavond? Een ding is echter zeker: alleen wie er komende woensdag bij is, zal er achteraf van kunnen getuigen.