De fascinatie van de Antwerpse pianist Fred Van Hove (1937) voor de jazz begon met de platen die in zijn ouderlijk huis gedraaid werden. Het waren meerbepaald de bebopplaten die na het einde van de Tweede Wereldoorlog hun weg naar Europa vonden, die hem boeiden. Jaren later zou hij het pad van de jazz verlaten: improviseren in een idioom was niet wat hij eigenlijk wilde en Van Hove belandde in de wereld van de vrij geïmproviseerde muziek.
Van Hove volgde piano aan de muziekacademie, maar studeerde niet verder aan het conservatorium. Dat belette hem niet op 27-jarige leeftijd werd hij professioneel freelance muzikant. In de tweede helft van de jaren '60 was Van Hove geregeld te vinden in de entourage van de saxofonist Peter Brötzmann, met wie hij in verschillende bezettingen samenspeelde. Onder andere in het octet waarmee het legendarische album 'Machine Gun' (1968) werd gemaakt. Het was meteen Van Hove's eerste plaat.
In 1970 begon hij met het geven van solorecitals. Twee jaar later weigerde hij te spelen op Jazz Middelheim omwille van de grote verschillen tussen de gages voor Amerikaanse en die voor Europese muzikanten. Uit deze actie ontstond de WIM (Werkgroep Improviserende Musici) die een belangrijke uitvalsbasis zou worden voor Van Hove, zowel voor concerten (waaronder het Free Music Festival) als voor plaatopnamen.
Tegen het einde van de jaren '70 stond Fred Van Hove aan de wieg van de groepen MLA (Musica Libera Antverpiae) en MLB (Musica Liberia Belgicae) waarmee hij vaak in het buitenland te horen was. In 1984 richtte hij het Belgisch Pianokwartet op (met Walter Hus, Christian Leroy and Eddy Loozen) en in 1991 ontstond 't Nonet. Verder speelde Van Hove samen met de essentiële muzikanten van de vrij geïmproviseerde muziek, zoals Steve Lacy, Vinko Globokar, Lol Coxhill, Albert Mangelsdorf, Evan Parker, Peter Kowald, Han Bennink enz.
Ook na zijn zeventigste verjaardag blijft Van Hove actief als pianist. Hij geldt als een internationaal uithangbord van de vrije improvisatie, gaf improvisatiecursussen in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland en is op meer dan 70 platen te horen.

Over de audio

In het begin van 'Journey' is duidelijk te horen met welke fijngevoeligheid Fred Van Hove zijn muziek bedenkt en uitvoert. Enerzijds grijpt hij niet naar gemakkelijke, populaire formules, anderzijds speelt hij met een aanslag die duidelijk verwant is met de klassieke muziek: elke noot komt waar en hoe Van Hove die wil hebben. Ook wanneer hij over het klavier dartelt, klinkt alles perfect gemikt en getimed. Grootse uithalen of opzichtige contrasten gebruikt hij niet. Hierdoor komt de consequente opbouw en de logica van zijn muziek perfect tot uiting. Hoewel 'Journey' helemaal op het moment zelf geïmproviseerd werd, klinkt het hele stuk als een weloverwogen compositie. Bij In detail worden enkele aspecten van de opbouw toegelicht.
'Journey' werd opgenomen op 22 augustus 2007 tijdens Jazz à Mulhouse (Frankrijk).

Meer over Fred Van Hove


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.