Vermoeid en met een jetlag die doorwerkte tot in de toppen van haar vingers begon pianiste Kris Davis maandagavond in Gent aan haar Europese tournee. Met bassist John Hébert en drummer Tom Rainey aan haar zijde, maakte ze op een indrukwekkende manier duidelijk waar het in de Downtown scene van New York tegenwoordig om draait.
Kris Davis (foto: Cees Van de Ven)
In aanloop naar deze tournee verscheen met ‘Waiting for You to Grow’ het tweede album van het trio. Net zoals op de debuutplaat ‘Good Citizen’ goochelt Davis daarop met muzikale invloeden, waarbij ze zich niet tot de brede jazzgeschiedenis beperkt maar ook hedendaagse klassieke componisten scherp in het vizier houdt. Een titel als ‘Berio’ liegt er bijvoorbeeld niet om, maar ook door technieken te gebruiken als de prepared piano worden bruggen geslaan naar de gecomponeerde muziek.
John Hébert (foto: Cees Van de Ven)
Davis imponeerde met haar klavier- en pedalentechniek. Dankzij een fenomenale timing slaagde ze er in een zweem van microtonaliteit te doen ontstaan, meerbepaald door clusters en akkoorden met elkaar te combineren en ze elk op hun beurt ultrakort af te kappen. In de collectieve prestaties was het spektakelgehalte dan weer erg hoog. Tijdens ‘Hiccupus’ zaten sommige toeschouwers met open mond te kijken naar het fantastische schouwspel. De compositorische draad waarbij het thema constant van metrum wisselde of een halve maat verschoof was van een hoog cerebraal niveau, maar het trio gaf het na verloop van tijd een stevige groove mee en hield bovendien alles strak. Rainey deed er nog een schepje bovenop door tegenritmes te spelen en gaten in stijl op te vullen.
Tom Rainey (foto: Cees Van de Ven)
De obligatoire (maar toch vaak overbodige) toegift was een korte bewerking van Thelonious Monks ‘Evidence’, een stuk dat ook de revue passeert op Davis’ laatste soloplaat ‘Massive Threads’. Het trio maakte er een trage fading out van, waarin de akkoordenreeks slechts eenmaal subtiel weerklonk om vervolgens helemaal uit te sterven. Met twee uitgebreide sets vol zinnenprikkelende jazz en een bijna integrale uitvoering van het repertoire van de nieuwe plaat, had het drietal haar reputatie ondertussen moeiteloos waargemaakt. Die jetlag had daar uiteindelijk weinig tegen in te brengen.