Wie kent hem niet, Fabio Biondi? Hij groeide de laatste decennia uit tot een waar fenomeen voor wat het Barokrepertoire betreft en het ziet er naar uit dat hij zijn pioniersfunctie als hoofd van het Scandinavische orkest Stavanger Symphony Orchestra zal blijven eer aandoen. De opname die hij bij BIS maakte van 'Jephtha', een oratorium dat Händel verhalend helemaal naar zijn muzikale hand zette, is overigens eens te meer een blijk van Biondi's genie. De prachtige tekstexpressie die hij zowel uit de solisten als uit het Collegium Vocale Gent en het Stavanger Symphony Orchestra weet los te weken, is immers nog maar eens verpletterend.
Een van de mooiste koorliederen uit 'Jephtha' is 'How Dark, O Lord, are Thy decrees?', dat het zwaarmoedige orgelpunt van de tweede akte vormt. De krijger Jephtha is namelijk pas teruggekomen van het slagveld en herinnert zich dat hij de hogere machten beloofd had om de eerste mens die hij in zijn stad aantrof, zou offeren. De persoon in kwestie blijkt echter zijn bloedeigen dochter te zijn en uiteraard slaat de religieuze twijfel vanaf dat moment toe. "Waarom, o Heer, juist haar?" Händel beschrijft het tafereel met een voor hem gebruikelijke, cerebrale triestheid, die inderdaad diep inwerkt op het gemoed van de luisteraar. Vooral de vocale draagkracht van het Collegium Vocale Gent valt in dit lied overigens op, dat quasi helemaal door hen wordt gedragen. Het orkest hanteert Biondi dan ook met een gepaste lichtheid, waardoor de klemtoon terecht op de zwaarmoedige tekst komt te liggen.