Jazzgitariste en –componiste Corrie Van Binsbergen wil vooruit in het leven. Ondanks haar jonge leeftijd richtte ze daarom een eigen label op (Brokken Records) en vorige zomer wist ze met haar "opera over verlangen" performer Josse De Pauw aan te trekken. Het resultaat werd 'Over de bergen', een prachtige kruisbestuiving tussen jazz, meer klassiek georiënteerde opera en spoken word, met heel veel knipogen naar pop- en rockmuziek tussendoor.

Over de audio

Eigenlijk kan 'Over de bergen' uitsluitend beoordeeld worden als totaalconcept, maar met de hier gepresenteerde twee aaneensluitende fragmenten ontstaat een mooi beeld van het hele project. Eerst hoort men het tussenspel tussen de eerste en de tweede akte, met een opzwepende gitaarriedel, waarover een bezwerende saxsolo wordt geplaatst. De zenuwachtige kopers versterken de sfeer en maken die steeds intenser. Vervolgens gaat het nummer naadloos over in een recitatief voor Josse De Pauw. De kopers en hun zachte akkoorden zijn hier louter ondersteunend, alsook de zoete vocalen onder de tekst. "Stromen" en "en toch" vormen hier de twee kernbegrippen, die bijzonder tragisch muzikaal worden ingebed. De Pauw voelt zich bovendien gesteund door de muziek en begint in ijl tempo te declameren: "Stromen, stromen, en toch, en toch..." Daarna komt een zachte drums binnen, waarna de Pauw als het ware boven de subtiele klankenbrij lijkt te zweven. "En toch, en toch, en toch." Trompettist Bart Maris mag de tragiek van de woorden onderstrepen met een weinig beheerste solo waarin de muzikant ruw in het rond tast. "Desire, so deep", wordt vervolgens vrijelijk als kapstok gebruikt voor een kort, vocaal interludium. Daarna komt het begin van dit bedrijf tot een dromerige oase, waarin de opera langzaam verder gedijd.

Meer over Josse De Pauw & Corrie Van Binsbergen


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.