De Belgische componist Serge Verstockt werd in 1957 geboren in Brasschaat. Met ouders die allebei beeldend kunstenaar waren, was het voor de jonge Verstockt maar een kleine stap richting de artistieke wereld. Minder vanzelfsprekend was de loopbaan die hij doorheen de jaren uitbouwde. Waar lessen in orgel, piano, klarinet en notenleer nog mooi in de lijn van de verwachtingen lagen, toonde Verstockt ook opvallend veel interesse voor de rol van technologie en techniek in muziek. Zo belandde hij in de lessen geluidstechniek aan het conservatorium van Brussel, de cursus beeld- en geluidsmontage aan het Rits en aan de SEM-studio (Studio voor Experimentele Muziek) van Joris Delaet, waar hij in contact kwam met elektronische klankmanipulatie. Tussen 1983 en 1985 zocht hij zijn heil in het buitenland, meerbepaald aan het Instituut voor Sonologie waar Gottfried Michael Koenig Verstockt in contact bracht met de informatica als hulpmiddel bij het componeren. De lessen van Koenig misten hun uitwerking niet en Verstockt begon zelf met het schrijven van computerprogramma's. Later verbreedde hij zijn horizon door actief bezig te zijn met computertekeningen en video's, vond hij inspiratie bij digitale telefonie en werkte hij samen met andere kunstenaars, zoals architect Werner Van dermeersch.
In 1988 richtte hij het ensemble Champ d'Action op, waarvan hij artistiek leider bleef tot 1997.

Over de audio

In 'Feuillage du Coeur' (1995) stuurt Verstockt een coloratuursopraan en een instrumentaal ensemble gedurende bijna een kwartier op pad, waarbij beide partijen sterk op elkaar aangewezen zijn. Ondanks de resoluut moderne muziektaal van Verstockt is het werk toch gemakkelijk te volgen, aangezien de stem en de instrumenten dezelfde verhalen vertellen en dezelfde muzikale beelden oproepen. Samen trekken ze de muziek uit de donkerte omhoog, ze wisselen trillers uit, schakelen over van nerveuze frases naar langere noten of laten stiltes vallen.
Zangeressen die zich aan 'Feuillage du Coeur' willen wagen staan beter sterk in hun schoenen. De hoogte, de haast constante actie van de stem en de delicate passages maken het stuk niet alleen bijzonder indrukwekkend, maar ook veeleisend. Bovendien lijkt Verstockt de hoge vrouwenstem wel te imiteren, misschien zelfs te parodiëren in het ensemble. Verstockt schreef 'Feuillage du Coeur' met de stem van Rolande Van der Paal in het achterhoofd.
Het fragment dat hier te horen is, wordt ingeleid door de instrumenten die als een colonne rondstappen, alleen lijkt er wat onenigheid te heersen omtrent de richting of het tempo waarin dit moet gebeuren. Deze polyfone stapeling van ritmes lijkt even tot rust te komen in langere noten, maar al snel wordt dit vooral voor de stem een akelige situatie: die zit immers bloot en kan zich achter geen enkel instrument wegstoppen. Misschien daarom dat ze, enkele seconden later een muzikaal proces op gang brengt waarin ook het ensemble meegaat. Geleidelijk aan wordt naar een climax toegewerkt en begint het ensemble ritmisch onstabiel muzikaal drijfzand te worden voor de vocaliste. Het wordt voor de coloratuursopraan nog gevaarlijker wanneer de instrumenten geleidelijk aan omhoog schuiven en de stem (om niet omsingeld of overspeeld te worden) moet volgen.

Meer over Serge Verstockt


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.