Van 7 tot en met 10 mei zet de Handelsbeurs de deuren wagenwijd open voor vaste en potentiële bezoekers, want tijdens het Ha’Fest staan ook enkele artiesten op de affiche die doorgaans niet in de nochtans brede programmatie van de concertzaal opduiken.

Zo richt de openingsavond van het festival zich (ook) op het jongere publiek. De Piepkes, een atypisch verbond van Frederik Sioen, Roland Van Campenhout en Pieter-Jan De Smet brengt dan kinderliedjes in 2.0 versie: geen nieuwe interpretaties van bestaand materiaal à la Kapitein Winokio, maar zelfgeschreven nummers met de onbevangenheid van de aankomende generatie muziekliefhebbers.

Roland Van Campenhout blijft daarna nog wat in Gent hangen, want een dag later is hij opnieuw te horen, maar dan in het gezelschap van de andere muzikale schuinsmarcheerder bij uitstek: Mauro Pawlowski. Beide heren leggen het met plezier muzikaal aan met iedereen die hun pad kruist en in dit geval worden dat bassist Bart De Nolf  (Frank Deruytter) en drummer Jeroen Stevens (I Love Sarah, Gruppo di Pawlowski en Besides).

The Bureau of Atomic Tourism
The Bureau of Atomic Tourism
Het viertal moet de avond delen met een sextet waar in België weinig kruid tegen gewassen is. The Bureau of Atomic Tourism, kortweg B.O.A.T ontstond enkele jaren geleden als een van die vele muzikale geesteskinderen van Teun Verbruggen. Ondertussen is het het meest tot de  verbeelding sprekende project van de drummer van FES en Jef Neve, niet in het minst omdat Verbruggen zich hier omringt met een internationale topcast in de geïmproviseerde muziek. Voor deze tour worden dat de vaste waarden Nate Wooley (trompet), Andrew d’Angelo (sax) en Jozef Dumoulin (Fender Rhodes). Verder zullen ook bassist Tim Dahl en de Ijslandse gitarist Hilmar Jensson (Tyft, AlasNoAxis) te horen zijn, die voor deze tour de plaatsen innemen van respectievelijk Trevor Dunn en Marc Ducret.

Ducret is nog wel te horen op de nieuwe cd van de band ‘Spinning Jenny’, de opvolger van het enthousiast onthaalde ‘Second Law of Thermodynamics’, waarin de groep zich opnieuw zonder veiligheidsgordels in een maalstroom van improvisatie en onverwacht opduikende thema’s werpt. Voor de aanwezigen zal er weinig anders opzitten dan zich te laten meedrijven met een groep die het publiek keer op keer alle hoeken van de zaal laat zien.

Op 9 mei gaat het om afmeting, want size matters, toch zeker voor Liesa Van der Aa. De nummers van haar cd ’Troops’ bracht ze in het verleden solo, daarna met een band en nog later werd de bezetting uitgebreid met een koor. Ondertussen was ze te horen met Jon Birdsong, ging ze voor het Klarafestival aan de haal met de muziek van John Dowland en schreef ze de muziek voor ‘Van den Vos’ van FC Bergman, met o.a. Gregory Frateur.

Het mag echter voor Van der Aa blijkbaar nog wat groter, zoals te horen is aan het door Peter Spaepen voor haar geschreven, tweeënveertigstemmige ‘The Hall’. Voor dit werk werd inspiratie gevonden in ‘Spem in Alium’ van Thomas Tallis, een monumentaal, veertigstemmig koorwerk dat afgelopen zomer nog officieus composition in residence was tijdens Laus Polyphoniae.

Liesa Van der Aa
Liesa Van der Aa
Het aantal stemmen van ‘The Hall’ komt daarbij niet toevallig overeen met het aantal rechters dat in de Egyptische mythologie, samen met Osiris, beslisten wat er met een overledene gebeurde. Dit gegeven vormt immers de achtergrond voor ‘The Weighing of the Heart’, het wegen van het hart, een nieuwe productie waar Van der Aa aan sleutelt en waar ‘The Hall’ deel van uitmaakt.

Voor deze creatie verlaat het Ha’Fest de vertrouwde concertzaal van de Handelsbeurs en strijkt het festival neer in de Sint-Jacobskerk. Voor Liesa Van der Aa en het koor onder leiding van Peter Spaepen (die ook de arrangementen voor het vorige koorproject van Van der Aa verzorgde) aantreden, is het podium voor Inwolves, een sferisch, sterk elektronisch gekleurd project van drumster Karen Willems (Yuko, Zita Swoon Group). Op de ep ‘Air+’ komt de donkere ambient nog niet helemaal tot haar recht, maar voor de live-versie van het project kan Willems rekenen op de steun van Jürgen De Blonde (de Portables, Kohn) en Ward Dupan, redenen genoeg om eens te komen luisteren wat de muziek in triogedaante oplevert.

Van de kerk trekt het festival voor de slotdag terug naar de concertzaal. De muziek leent zich daar dan ook maximaal toe, want om het festival af te ronden mag het er even wat feestelijker aan toe gaan. Voor een erg dansbare ambiance tekent de Turkse psychedelica van BaBa ZuLa waarbij  de band het gezelschap krijgt van gitaaricoon Fred Frith, bekend van bij onder andere Henry Cow en zowat alles wat ooit alternatief en hip genoemd is in de New Yorkse improvwereld.  Nog meer  fun mag er tenslotte zijn bij De Dolfijntjes XL waarbij de covergroep van de Wimmen Willaert en Opbrouck voor de gelegenheid wordt uitgebreid met een stevige blazersectie.

Voor het optreden van BaBa Zula en De Dolfijntjes krijgt het publiek de kans zich uit te leven als muzikant. Iedereen die wil, kan deel uitmaken van het orkest of het koor van Radio Crochet dat onder leiding van Wim Opbrouck bekende nummers zal brengen. De uitvoeringen zijn voorzien om 15u en 17u.

Meer over Ha’Fest


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.