Twee jaar geleden mocht Teun Verbruggen in het kader van Follow the Sound een nieuw ensemble samenstellen. In The Bureau of Atomic Tourism verzamelde hij zowel muzikale vrienden alsook een paar topnamen uit de internationale jazz avant-garde. Midden april vaart The BOAT opnieuw uit en dat ter promotie van een eerste album.

Teun Verbruggen
Teun Verbruggen
Als Othin Spake, Gowk en Chaos of the Haunted Spire de voorbije jaren iets vertelden over Teun Verbruggen, dan is het wel dat 's mans eigen projecten steevast in sferen van vrije improvisatie en experiment hangen. Ook typerend is dat er daarbij niet op een decibel meer of minder wordt gekeken. In Chaos of the Haunted Spire komen hij en saxofonist Andrew Claes wel eens uit bij pure noise, terwijl het trio Othin Spake vrije improvisatie propageert van het energetische en extraverte type. Voor het grote publiek is dit vooralsnog een minder bekende, maar minstens even interessante kant van de drummer die vooral wordt geassocieerd met Jef Neve en Flat Earth Society.

Parallel met zijn activiteiten bij Neve en co, heeft Verbruggen eigenlijk altijd al zulke projecten lopende gehad. Een achttal jaren geleden was er bijvoorbeeld Nozzle Slag, waar hij met muzikanten als gitarist Hilmar Jensson en bassist Trevor Dunn al duidelijk de kaart van de avant-garde trok. The Bureau of Atomic Tourism ligt min of meer in dezelfde lijn. Voor dit sextet dacht Verbruggen opnieuw aan zijn maatje Dunn, die de eerste tournee (volgend op de première tijdens Follow the Sound) afwerkte, maar nu tijdelijk wordt vervangen door Jasper Stadhouders, bekend van Cactus Truck. Uit eigen land komt toetsenist Jozef Dumoulin, die zijn Fender Rhodes zoals altijd koppelt aan een waanzinnig aantal effecten en daarmee een ongrijpbaar elektronisch tapijt weeft.

Andrew D'Angelo (foto: Kristel Merckx)
Andrew D'Angelo (foto: Kristel Merckx)
Een behoorlijke internationale inbreng geeft dit ambitieuze project het nodige gewicht. De figuur die in dat opzicht de belangrijkste rol vervult naast de bandleider, is de New Yorkse rietblazer Andrew D'Angelo. De Amerikaan is met zijn explosieve stijl sowieso iemand die vaak de bovenhand neemt in improvisaties, maar in deze context zorgt hij bovenal voor compositorische inhoud. Bewijs daarvan is het debuutalbum van de groep dat in maart van 2013 verscheen. Naast drie vrij geïmproviseerde stukken, zijn de vier composities op 'Second Law of Thermodynamics' allemaal van de hand van D'Angelo. En dat is niet allemaal nieuw werk. Zo is het zenuwachtige 'Meg Nem Sa' een stuk dat de Amerikaan al uitprobeerde in een reeks andere bands, waaronder Tyft met Hilmar Jensson en Jim Black.

Het sextet wordt vervolledigd door twee figuren die zich de voorbije jaren steeds op de voorposten bevonden van de hedendaagse jazz en de geïmproviseerde muziek: de Amerikaanse trompettist Nate Wooley en de Franse gitarist Marc Ducret. Wooley is een opmerkelijk muzikant in meer dan één opzicht. Hij behoort samen met onder meer Peter Evans tot het kransje trompettisten dat het vocabularium van de trompet steeds verder uitbreiden, onder meer door het instrument te koppelen aan een versterker en door trompetpartijen om te vormen tot drones van tientallen minuten. De Amerikaan heeft heel persoonlijke opvattingen en meningen over muziek, wat zich vertaalt in een originele muzikale output. Ook Marc Ducret is op zijn instrument one of a kind. Naast zijn succesvolle samenwerkingen met Tim Berne, maakte hij de afgelopen tijd vooral naam aan de zijde van trombonist Samuel Blaser. Binnenkort verschijnt tevens het laatste deel van een vierluik dat hij maakte voor Ayler Records, vier platen met grote ensembles, kleine combo's en solowerk. Zijn magnum opus zeg maar.

(foto: Kristel Merckx)
(foto: Kristel Merckx)
En dan is er nog Verbruggen zelf, sluitstuk van de band en de grote ritmische kracht achter de drums. In deze context, waarin improvisatie en experiment welig tieren, spreekt hij zelf wel eens van "dustbinrooves", mede door de kleine speeltjes en kleine rommel die hij in zijn drumwerk integreert. Toch is de muziek van The Bureau of Atomic Tourism niet helemaal vrij. De composities van D'Angelo zitten soms minutieus in elkaar vereisen opperste concentratie van de uitvoerders. Slim gezien, want door dit contrast tussen improvisatie en interpretatie worden de kwaliteiten van deze band optimaal benut. All aboard The BOAT!

Meer over The Bureau of Atomic Tourism


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.