Voor de derde keer organiseert de Beursschouwburg justJAZZit BRUSSELS. Ondanks de rechttoe-rechtaannaam van het festival worden er niet meteen groepen geprogrammeerd die niet allemaal onder de noemer “gewone” jazz kunnen vallen. Zo komt Niels Petter Molvaer, de Noorse vader van de nu-jazz, na een sabbatjaar tonen dat zijn fusie tussen zweverige elektronica en jazz ook vandaag nog relevant is. En ook het licht geschifte Flat Earth Society kan niet meteen in een klassiek keurslijf gestoken worden. Verder zijn er enkele unieke duoconcerten die niet te missen zijn. Het programma van justJAZZit laat een jazz aan het woord die niet vies is van wat avontuur en experiment, maar die bovenal toegankelijk blijft.

De gelegenheid maakt de dief
In het kader van het Vice Versa uitwisselingsproject van de Beursschouwburg ontmoetten de Franse Hélène Labarrière en de Belg Michel Massot elkaar. Hélène Labarrière is een Franse contrabassiste die houdt van spanning en spontaniteit. Haar ‘Les Temps Changent’ is een plaat waar zinderende geladenheid, intense explosies, tempowisselingen en asymmetrische ritmes de luisteraar tot op het einde scherp houdt. In combinatie met het Belgische trombonetalent Michel Massot moet dat vonken geven. Massot was tubaspeler bij Octurn en Mâäk’s Spirit en is tegenwoordig terug te vinden bij het geweldige Rêve d'Eléphant Orchestra. Als geen ander tovert hij warme baslijnen en strakke grooves uit zijn instrument. Naast de interessante bezetting van twee traditionele begeleidingsinstrumenten wordt het dan ook uitkijken naar wat dit duo zal brengen. Rechtlijnige muziek zal het al vast niet worden.

Drummer Dave King is altijd het meest weerbarstige, creatieve element geweest van The Bad Plus, de band die jazz weer hip maakte met hun Smell Like Teen Spirit-cover. Hij is bovendien ook een erg bezige bij met tal van (interessantere, gewaagdere) nevenprojecten. Het zal dan ook zeer interessant zijn om deze man met zijn gelegenheidsproject Dave King's Trucking Company aan het werk te zien. De beste omschrijving van hun muziek is volgens King zelf wat er gebeurd zou zijn als de grote Nashville-groepen van de jaren ’60 en ’70 Coltranefanten zouden zijn geweest en geïmproviseerd zouden kunnen hebben. Chris Speed en Brandon Wozniak staan hem bij op saxofoon, Adam Linz op bas en Erik Fratzke op gitaar. De tour in de V.S. werd gesmaakt en King besloot dan om ook Europa te veroveren met zijn project.

Over de grenzen
Saxofonist Pierre Vaiana komt voor de JazzLabSeries met een nieuw concept naar voren waarin hij zijn liefde voor zijn Siciliaanse roots bezingt. Onder de noemer Itinerari Siciliani (De Siciliaanse Route) duikt hij samen met pianist Salvatore Bonafede diep in de Siciliaanse volkscultuur om deze te eren en te herwerken: van liefdesliederen tot religieuze gezangen en rauwe zeemansliederen.

Een andere ontmoeting om reikhalzend naar uit te zien, is die van van Bojan Z en Michel Portal. Portal is een topklarinettist en –saxofonist die in Frankrijk bekend is als icoon van de moderne jazz en van zijn drie Césars voor zijn filmmuziek. Dit laatste betekent niet dat de man een conformist is. Hij is juist een kameleon die evengoed inspiratie puurt uit Brahms als uit hitsige Afrikaanse ritmes. Om zijn onrustige, scheppende karakter tot uiting te laten komen, speelt hij maar al te graag met diverse improvisatiebezettingen. Hij gaat in Brussel de intieme toer op door in duovorm aan te treden. Zijn partner, Bojan Z, kiest resoluut voor een encyclopedische aanpak. Hij experimenteert naar hartelust met de jazztraditie die hij doorspekt met hoekige Balkanmelodieën, pop en ontvreemdende avant-gardistische klanken. Toch blijft zijn muziek bovenal melodisch en toegankelijk. Aangezien de twee al lang met elkaar bevriend zijn en elkaar perfect aanvoelen kan er een vurige en poëtische vrije improvisatie verwacht worden die schoonheid innig omarmt.

Peter Vermeersch staat bekend als een man die graag buiten de grenzen treedt. Zijn recente succesformule voor soundstracks (‘De Oesterprindses’, ‘My Queen Karo’ en ‘Minoes’) is nog niet uitgemelkt. De artistiek leider van Flat Earth Soceity stelt op justJAZZit zijn nieuwe project ‘Hearsee’ voor dat opnieuw een uitstap naar het visuele maakt. En dit keer krijgt de luisteraar een extra facet van Vermeersch’ creatieve brein te zien: in samenwerking met filmmakers, verzamelaars en conservatoren monteerde hij 75 minuten van spannend beeldmateriaal waarop hij zijn lust voor allesvretende muziek liet botvieren.

JustJAZZit BRUSSEL stelt een erg gevarieerd programma voor waar de plezier voor de jazz centraal staat. Twee echte topnamen moeten het publiek trekken, maar de minder bekende namen en ontmoetingen zullen minstens zo veel vonken opleveren.

 

 

Meer over justJAZZit BRUSSELS


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.