Enkele jaren geleden verhuisde de Belgische saxofonist en klarinettist Joachim Badenhort van New York terug naar België. Zijn internationale engagementen (Mógil, Equilibrium en vaste stekken in ensembles van Tony Malaby en Thomas Heberer) bleef hij echter nakomen.

Tijdens het seizoen 2012-2013 nodigde de Borgerhoutse Rataplan Badenhorst uit zich te presenteren aan zijn thuispubliek met zes concerten in verschillende formaties: van Os Meus Shorts en het trio met Han Bennink tot Carate Urio of als sideman in het kwartet van gitarist Ruben Machtelinckx.

Voor het voorlaatste optreden van deze reeks bracht Badenhorst een opmerkelijk trio samen, met twee levende legendes uit de Britse geïmproviseerde muziek: saxofonist John Butcher en percussionist Paul Lytton, twee muzikanten die nog niets aan relevatie ingeboet hebben.

Van het drietal verscheen onlangs de cd ‘Nachtigall’ met opnames gemaakt in Rataplan en Studio Rodenbach.

Over de audio

‘Mariesii’ is het tweede deel uit de Nachtigall Suite. Bij aanvang lijken de drie muzikanten elk op een eigen tripje te zitten. Badenhorst (klarinet) is te horen in een herhaald motiefje van drie noten dat wel telkens in een ander ritmes gespeeld wordt. Butcher (tenorsax) beperkt zich tot losse klankinjecties en het gerammel van Lytton heeft een hoog huis-, tuin- en vooral keukengehalte.

Nog voor het stuk een minuut weg is valt de beweging stil. De basis van de klank worden nu de min of meer stabiele multiphonics van de sax, waarop later de klarinet voorzichtig gaat bewegen. Geleidelijk aan wordt hoorbaar hoe Lytton de vellen van zijn trommen manipuleert (1:30), waardoor hij kleine fluctuaties in de toonhoogte genereert die ook in de klarinet hoorbaar zijn.

Vanaf 2:49 vinden de drie elkaar helemaal. Aanvankelijk zijn het vooral Lytton (met klankschalen?) en Badenhorst die kiezen voor herhaalde klankwisselingen. Wanneer later ook Butcher aansluit, is de versmelting van het trio compleet. Een eindpunt is het echter niet, want de muzikanten beginnen uit te wijken, hoewel het schommelen goed hoorbaar aanwezig blijft, waarbij de afstanden tussen de afgewisselde noten groter wordt.

Deze beweging loopt tenslotte uit op herhaalde noten in de blazers, gespeeld in stotterende ritmes, waardoor Lytton alle ruimte krijgt, alvorens het geluid terug uitdunt.

'Nachtigall' is vekrijgbaar via de website van Joachim Badenhorst (zie links onderaan).

Meer over Joachim Badenhorst, John Butcher, Paul Lytton


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.