Van 17 tot en met 19 november heeft in Gent de tweede editie van Jazz & Sounds plaats: minder omvangrijk dan in 2010, maar toch met enkele niet te missen concerten.
In maart 2010 maakte de Belgische muziekwereld kennis met Jazz & Sounds, een nieuw jazzfestival dat een samenwerking was tussen enkele vooraanstaande Gentse culturele instellingen en het festival Gent Jazz. De editie van 2011 oogt minder ambitieus en uitgebreid. Het jazz-luik heeft het zowat helemaal overgenomen van het ruimer georiënteerde sounds-deel: er is geen hedendaags klassiek, installatie- of mediakunst meer. Bovendien wordt het programma geconcentreerd op drie locaties en evenveel avonden, waarbij elke festivaldag een eigen profiel krijgt.
Zompig
De meest tot de verbeelding sprekende line-up is ongetwijfeld die van de openingsdag in Vooruit. Het thema lijkt hier wel dat van de terugkeer. De meest opmerkelijke is ongetwijfeld die van Henry Threadgills Zooid, de band die drie jaar geleden een verbluffend concert speelde in de Theaterzaal. Het concert tijdens Jazz & Sounds mag dan ook met rood gemarkeerd worden in de agenda van elke jazzliefhebber. Al was het maar omdat saxofonist en fluitist Henry Threadgill – een veteraan van de AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians) – een van de meest eigenzinnige en persoonlijke muzikanten van de hedendaagse jazz is.
Ook terug van weggeweest is Japanse pianist Satoko Fujii die net als in 2009 Vooruit bezoekt met haar Ma-Do kwartet. Fujii is een muzikante die graag met uiteenlopende formaties werkt: van bescheiden duo’s tot haar eigen bigbands. Ze stampte er twee uit de grond: een in Tokio en een in New York, waarin kleppers als Tony Malaby, Ellery Eskelin en Steven Bernstein te horen zijn.
Voor Ma-Do trommelt ze haar echtgenoot en trompettist Natsuki Tamura, bassist Norikatsu Koreyasu en drummer Akira Horikoshi op. Vorig jaar verscheen ‘Desert Ship’, de derde cd van deze formatie, waarin Fujii zelf er geregeld stevig in vliegt. Ze voelt zich dan ook net zo goed thuis in vrije klankerupties als in hoekige composities.
Baardmuziek
Voor de rest van de openingsavond mag het wat meer ontspannen klinken. In het kader van Europalia Brazilië treedt het Hermeto Pascoal Sextet op. Pascoal was te horen op Miles Davis’ ‘Live –Evil’ en speelde verder samen met Airto Moreira (Weather Report) en Flora Purim (Return to Forever). Zijn muziek is doordrenkt van jazz en Braziliaanse muziek, waarbij Pascoal te horen is op verschillende instrumenten, maar even goed op speelgoed, een, theepot of zijn eigen baard. Wie dit optreden mist in Gent krijgt op 18/11 een herkansing in Flagey.
De afsluiter van de openingsdag van Jazz & Sounds is Electric Barbarian, de band van de Nederlandse bassist Floris Vermeulen. Vermeulen past de bezetting van zijn groep aan in functie van het project en voor ‘The Ghost of Langston Hughes’ rond het werk van de gelijknamige Amerikaanse schrijver, werkt hij samen met onder andere Bart Maris, DJ Grazzhoppa, DJ Kipsky en een strijkkwartet met cellist Lode vercampt en altvioliste Mary Oliver (ICP Orkest).
Laboratorium
Net als op de openingsdag is ook de tweede festivaldag een samenwerking met Europalia Brazilië te horen. Componist, pianist en gitarist Egberto Gismonti komt naar België met het Orquestra Corações Futiristas, een groep van meer dan twintig jonge muzikanten die Braziliaanse composities zullen uitvoeren. Dit project is op 21 en 22 november ook te zien in respectievelijk De Roma en het CC Hasselt.
Opdrachten
Nog meer nieuw geluid van speciaal op vraag van De Bijloke geschreven muziek is er vlak voor Millers ‘Water Games’ met een nieuw stuk van saxofonist Robin Verheyen, net als Badenhorst Belgische Amerikaan. Hem werd een “klassieke” compositie gevraagd en Verheyen opteerde voor een bezetting van sax, piano (Aki Rissanen), strijkkwartet (Kryptos Kwartet) en zang. Voor deze laatste rol wordt de oorspronkelijk aangekondigde sopraan Claron McFadden vervangen door de jonge Katrien Baerts. De creatie van dit werk zal plaats hebben na een duo-optreden van Verheyen en Aki Rissanen.