Dit zesde volume in John Eliot Gardiners integrale opname van Bachs religieuze cantates werd opgenomen in september 2000 in Köthen en Frankfurt. De eerste cd opent in feestelijke sfeer: drie cantates waarvan de koren opgeluisterd worden met trompetten en pauken en met jubelende titels als 'Lobe den Herrn, den mächtigen König der Ehren'. De tweede cd, het resultaat van een live-opname in de Dreikönigskirche in Frankfurt is ingetogener en behandelt de gekende protestantse thema's van lijden en verlossing, zonde en erbarmen en liefde voor de Heer.

Gardiner werkt niet, zoals dat bij anderen de gewoonte is, met vocaal kwartet maar met volledig koor en zijn Monteverdi Choir zet dan ook een solide, machtige uitvoering van de koren en koralen neer. De grote bezetting strijkers waarmee Gardiner speelt werkt ook mee om sommige passages een dikke, magistrale klank te geven maar het is zeker ook eens mooi om Bachs muziek niet met een minimale bezetting uitgevoerd te horen.

De cantate 'Geist und Seele wird verwirret', BWV 35 opent zijn twee delen wat ongewoon met instrumentale 'sinfonia's', met een prominente orgelpartij. Organist Ian Watson speelt vloeiend en moeiteloos maar toch kan de luisteraar zich niet van de indruk ontdoen dat wat extra muzikaal reliëf, enkele fraseringen meer mooi op hun plaats waren geweest. De trompetpartijen in BWV 69a of 137 worden dan weer uiterst precies en helder uitgevoerd. Bachs muzikale uitbeelding van Gods macht heeft zelden zo rijk geklonken. Ook prachtig meditatief uitgevoerd is de aria 'wie furchtsam wankten meine Schritten' uit cantate 33, een uitzonderlijk lange aria waar Bach een spaarzame begeleiding onder houdt en geen noot teveel lijkt te schrijven.

Bij de solisten is een grote solopartij voorzien voor altus Robin Tyson, die in BWV 35 een zeldzame solocantate voor alt vindt. Enkele gekende namen, die al op eerdere uitgaven te beluisteren waren, zoals sopraan Katharine Fuge, alt Nathalie Stutzmann of bas Peter Harvey stellen ook hier niet teleur. Bas Jonathan Brown is een nieuweling maar voert zijn partij erg verstaanbaar uit en gaat in de recitatieven zelfs eerder naar gesproken taal toe. Sopraan Gillian Keith valt op met haar verrassend frisse en heldere stem, zoals in de aria 'Mein Gott, ich liebe dich von Herzen'.

Al kunnen we af en toe twijfelen aan de authenticiteit van Gardiners instrumentarium (de obligate trompetpartij in altaria 'Ach, es bleibt in meiner Liebe' is op een modern instrument uitgevoerd, of we moeten ons erg vergissen), er wordt overtuigend voor esthetische kwaliteiten boven sterk doorgedreven nauwkeurigheid gekozen en het resultaat zijn weer twee cd's met warme, groots aandoende Bach interpretaties. Ze zijn niet zeldzaam, de goede Bach-opnames deze jaren maar Gardiners interpretaties verdienen toch een ereplaats!

Meer over Johann Sebastian Bach


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.