Na vijf concerten in oktober, presenteert de vzw Sound in Motion voor haar reeks Oorstof nog eens evenveel optredens in november en december. Telkens staat er een internationale act naast een (deels) Belgische, maar waar er in oktober nog aardig wat ruimte was voor elektronica, domineert in het tweede deel van de reeks vooral jazz.

Chicago state of mind

Wanneer Sound in Motion met jazzconcerten aankomt, kan er gif op ingenomen worden dat de telefoonlijn met Chicago weer roodgloeiend gestaan heeft. Zo was eerder al Rob Mazurek met zijn kwartet te gast, maar in het tweede deel komt de transatlantische alliantie pas echt op gang. Dat daarbij de onvermijdelijke Ken Vandermark opnieuw van de partij is, kan niet verbazen. Met meer bands dan tijd is deze saxofonist dan ook gemakkelijk telkens in een andere formatie te boeken. Op 18 november treedt hij aan met Made to Break, een kwartet dat in een nagelnieuwe formatie te horen zal zijn. De essentiële elektronica van Christophe Kurzmann, het grote verschilpunt met heel wat andere groepen van Vandermark, en drummer Tim Daisy blijven vaste waarden. Bassist Devin Hoff werd recent echter vervangen door zijn Nederlandse college Jasper Stadhouders.

Ingebrigt Håker Flaten Chicago Sextet
Ingebrigt Håker Flaten Chicago Sextet
Deze laatste is twee weken later opnieuw te horen, maar dan op gitaar in het Ingebrigt Håker Flaten Chicago Sextet. Håker Flaten, de naam die presentatoren aanzet om onbeschaamd te zingen, is vooral bekend als bassist van The Thing en Atomic. Met deze laatste band speelde hij onlangs nog een van de beste concerten van Jazz Brugge en in de zomer deed hij hetzelfde met Teun Verbruggens Bureau of Atomic Tourism op Jazz Middelheim.

Håker Flaten voelt zich duidelijk in verschillende situaties thuis: van verstand-op-nul-beukwerk tot precies ensemblespel. Van Noorse afkomst verbleef hij een hele tijd in Chicago, waar hij zich wist te verankeren in de plaatselijke scene. Dat is te zien aan de samenstelling van zijn sextet, met saxofonist Dave Rempis, drummer Frank Rosaly en gitarist Jeff Parker. Aangevuld met de Noorse violist Ola Kvenbergg vormen ze Håker Flatens kwintet dat door de komst van vibrafonist Jason Adasiewicz (de laatste jaren een van de meest resonerende namen op dat instrument) een sextet werd.

In deze bezetting brachten ze  het album ‘Live at Jazzfest Saalfelden’ uit, opgenomen in 2011, waarop de groep in verschillende gedaantes opereert: van gecomponeerd tot vrij. Voor het optreden in Antwerpen wordt Parker vervangen door Jasper Stadhouders.

Deels uit Chicago komt tenslotte Seval. Het overgrote deel van de bezetting mag dan van Zweedse origine zijn, bandleider en cellist Fred Lonberg-Holm (Chicago Tentet, Joe McPhee en Ken Vandermark) heeft Chicago als uitvalsbasis. Deze gewezen student van Morton Feldman en Anthony Braxton laat met Seval zijn meer melodische kant zien. Die klinkt af en toe heel klassiek songgericht, maar kan even later krols vrijer bewegen. Iets waar de combinatie van onder andere trompet, akoestische gitaar en de glasheldere stem van zangeres Sofia Jensberg zeker niet vreemd aan is, zoals het Antwerpse publiek twee jaar geleden tijdens de Chicago Jazz Connection al kon horen.

In de details

John Butcher & Gino Robair
John Butcher & Gino Robair
Met drie “hoofdacts” uit de windy city (de ene al wat meer dan de andere) blijven er nog twee over voor andere buitenlandse locaties en ook daarvoor koos Oorstof voor oude bekenden. Zo stond vorig jaar het koppel van Eyvind Kang en Jessika Kenney nog op de affiche van een Sound in Motion-concert. Daar was te horen hoe het tweetal zich soms verwijdert van de jazz: heel klankgericht, met geluid dat druppelde en stolde in Perzische melodieën.

Heel anders was dan weer het geluid dat Kang liet optekenen voor ‘Alastor’, het eenentwintigste deel uit John Zorns cd-reeks ‘Book of Angels’. Op deze cd krijgt hij de hulp van een hele reeks muzikanten, waaronder Kenney en percussioniste Hyeonhee Park. Of het publiek in Antwerpen de songaanpak van die cd te horen zal krijgen, valt echter te betwijfelen. Van het trio Park-Kenney-Kang verschijnt de dag van het optreden (16 november, Zuiderpershuis) immers het album ‘At Temple Gate’ dat een meer rituele en drone-achtige sound belooft die het decor zal vormen voor een dansperformance van Hyeonmi Park.

Nog meer sonore verfijning hangt in de lucht op 23 november wanneer John Butcher & Gino Robair hun opwachting maken. De Britse saxofonist John Butcher, dit jaar zestig geworden, geldt nog steeds als een van de meest persoonlijke stemmen in de wereld van de geïmproviseerde muziek. Hij maakt bij voorkeur het verschil met details, niet zelden op een laag volume. Daarvoor kan hij rekenen op een indrukwekkende techniek die hem in staat stelt allerlei klankeffecten en multiphonics te produceren zonder te vervallen in technische navelstaren.

Met de Amerikaanse percussionist Gino Robair brengt hij een van zijn vaste sparringpartners mee. De twee spelen immers geregeld in duo en triobezetting (met onder andere John Edwards) en Robair maakt ook deel uit van de John Butcher Group. Om maar te zeggen dat Butcher en Robair elkaar kennen en aanvoelen, iets waar het publiek doorgaans alleen maar beter van wordt.

Sjamanisme

Gino Coomans (foto: Bjorn Photography)
Gino Coomans (foto: Bjorn Photography)
Voorafgaand aan de concerten van de buitenlandse muzikanten, geeft Oorstof het podium aan Belgische of in België verblijvende muzikanten en kunstenaars. Dit laatste is het geval voor het duo van Isa Tesfaszghi & Ashtoreth. Tesfaszghi is een kunstenares die van verschillende markten thuis is (beeldende kunsten, video, installaties, geluidskunst) en die op 7 november zal samenwerken met gitarist Peter Verwimp. Beiden hebben ze een zwak voor het tribale en het sjamanisme, wat zich bij Tesfaszghi laat zien in verwijzingen naar precolombiaanse culturen, terwijl Verwimps muziek wisselt tussen drones, noise, minimalistisch-repetitieve en spookachtig etherische stukken.

De andere drie Belgische acts (alleen het optreden van Made to Break heeft geen voorprogramma) zijn louter muzikaal, met het trio van de in België wonende Italiaanse pianist Giovanni Di Domenico met percussionist Tatsuhisa Yamamoto en gitarist Manuel Mota op 16 november en het duo van Kris Vanderstraeten & Gino Coomans (Sheldon Siegel, De Kleurencirkel) een week later.

Voor het eerste deel van het slotconcert met het Ingebrigt Håker Flaten Chicago Sextet mag het wat meer zijn. Op vraag van de organisatoren formeerde Ifa y Xango bassist Laurens Smet zijn eigen zestal: Anvers Stock Trade. Daarin treft hij rietblazer Joachim Badenhorst (Carate Urio Orchestra, Baloni) en drummer Louis Evrard (zoon van gitarist Jean-Yves Evrard) en een Zweeds drietal van keyboardspeler Johan Graden, saxofoniste Anna Högberg en drummer Konrad Agnas, waarmee het aanbod Scandinaviërs meteen weer op peil gebracht is.

Meer over Oorstof - november/december 2014


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.