Een stad met een bloeiende underground scene: Antwerpen in een notendop. Dat is de conclusie van het Britse muziekmagazine The Wire, dat in haar oktobernummer een artikel wijdt aan het DIY circuit van de koekenstad. Er beweegt altijd wel iets in het Antwerpse en dat is tegenwoordig mede de verdienste van SoundinMotion vzw. Dit najaar presenteert de organisatie een nieuwe reeks concerten op het diffuse terrein van jazz en vrije improvisatie, met zowel interessante ontdekkingen als enkele usual suspects.

Ken Vandermark & Paal Nilssen-Love + Bert Dockx & Mauro Pawlowski - 20 oktober, Zuiderpershuis

Ken Vandermark & Paal Nilssen-Love (foto: Cladio Casanova)
Ken Vandermark & Paal Nilssen-Love (foto: Cladio Casanova)
Is Ken Vandermark de hardest working man binnen de geïmproviseerde muziek? Met zijn eindeloze aaneenschakeling van tournees, projecten en releases lijkt het er alleszins steeds vaker op. De Amerikaanse rietblazer komt dit najaar naar Antwerpen met een van zijn favoriete brothers in arms, de Noorse drummer Paal Nilssen-Love, waar hij een hele waslijst aan projecten mee deelt zoals Lean Left, Territory Band, Double Tandem en Fire Room. De twee spelen ook al tien jaar als duo en brachten in die verhouding zes albums uit, met ‘Letter to a Stranger’ uit 2011 als voorlopig laatste in de reeks.

Cliché of niet: een duet van sax (of klarinet) en drums is een typische bezetting voor de energetische kant van freejazz en vrije improvisatie. Het is een traditie die begon bij John Coltrane en Rashied Ali en het ondertussen klassiek geworden album ‘Interstellar Space’ en zowat alle grote namen van de jazz avant-garde waagden zich sindsdien aan deze uitdagende combinatie, van Anthony Braxton en Max Roach over Dewey Redman en Ed Blackwell tot John Zorn en Milford Graves, en dat met telkens heel uiteenlopende resultaten. Verwacht in het Zuiderpershuis dan ook geen ‘Interstellar Space’ anno 2013, wel een uitdagend concert van twee meesterimprovisatoren.

Een ander duo zal de avond in gang trappen. Mauro Pawlowski, een van de chouchous van het alternatieve rockcircuit in Vlaanderen, zal in dialoog treden met Flying Horseman-opperhoofd Bert Dockx, niet toevallig twee rockgitaristen die graag uitstapjes maken richting experimentele en geïmproviseerde muziek. Met referenties gaande van Evil Superstars tot Dans Dans en Othin Spake is het best zich te onthouden van al te grote voorspellingen. 

Kiðagil + Strings Sing - 25 oktober, co Sint-Andries 

Joachim Badenhorst (foto: Cees van de Ven)
Joachim Badenhorst (foto: Cees van de Ven)
Sinds hij van New York terug naar Antwerpen verhuisde gaat het rietblazer Joachim Badenhorst creatief voor de wind. Op enkele jaren tijd groeide zijn muzikale output aanzienlijk met onder meer een eerste soloplaat en een trioalbum met John Butcher en Paul Lytton, tevens de eerste release op zijn eigen platenlabel Klein. SoundinMotion heette hem al enkele keren welkom in haar programma en doet dat nu opnieuw met het kakelverse project Kiðagil, waarin Badenhorst wordt omringd door drie IJslanders: trompettist Eirikur Orri (die ook deel uitmaakt van Badenhorsts Carate Urio Orchestra), gitarist Hilmar Jensson (AlasNoAxis, Tyft en Mógil) en violiste Stina Haradsdottir.

Strings Sing, de tweede band die die avond zal aantreden, is eveneens een nieuwkomer. De groep bestaat met bassist Peter Jacquemyn en cellist Gino Coomans (Sheldon Siegel) uit twee gerespecteerde improvisatoren van eigen bodem, de een met al wat meer ervaring dan de andere. Het concert in co Sint-Andries is meteen het debuut van Strings Sing en voor die gelegenheid werd een extra strijker uitgenodigd: violiste en componiste Alison Blunt. Deze Engelse combineert bezigheden in de Britse vrije improvisatie met engagementen in dans en theater. Het visuele zal waarschijnlijk dan ook niet worden verwaarloosd, al is dat met Jacquemyn in de buurt ook zelden het geval.

Sean Noonan ‘A Gambler’s Hand’ + Warmenbol Versus Heestermans - 20 november, cc Berchem

Sean Noonan
Sean Noonan
Strijkers spelen ook tijdens het laatste najaarsconcert van SoundinMotion een centrale rol. Drummer Sean Noonan laat zich binnen zijn project ‘A Gambler’s Hand’ bijstaan door een strijkkwartet, maar gelukkig niet op de kleffe manier die men meestal met het bijvoegsel "with strings" aanduidt. Noonan hanteert de vier strijkinstrumenten als verlengstukken van zijn drumkit en schreef muziek specifiek voor deze bezetting.

Noonan is vooral bekend van THE HUB, een avant-garde trio met Dan Magay en Tim Dahl van Child Abuse dat tussen 1999 en 2005 furore maakte in de New Yorkse underground. De mix van stijlen die men met hen associeerde (vaak als punkjazz of trashjazz bestempeld) blijft binnen 'A Gambler's Hand' achterwege. Het voorbije decennium was Noonan namelijk vooral bezig met het studeren van moderne compositie en zo kwam hij op het idee om een drumkit te combineren met een strijkkwartet voor een uitgeschreven werk. Bartók, Nancarrow, Cowell en Zorn, ze komen allemaal in een of andere gedaante aan de oppervlakte binnen het oeuvre van deze buitengewone band, zoals te horen op het in 2011 verschenen album 'A Gambler's Hand'.

Ook deze avond worden de Belgen niet verwaarloosd. Met een duet tussen de drummers Erik Heestermans (Sheldon Siegel) en Jakob Warmenbol (Ifa Y Xango en Bolhaerd) kiest de organisatie alweer niet voor een conventioneel voorprogramma, maar SoundinMotion is dan ook niet in het leven geroepen om braaf binnen de lijntjes te programmeren. Het Antwerpse muziekgebeuren kan er alleen maar wel bij varen. Al zal Jan Verheyen er waarschijnlijk een andere mening op nahouden.

Meer over SoundinMotion najaar 2013


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda